Artikler

aputure hr672kit

Interview-lyskit til forsigtige fotografer

Alle der har brugt fast lys kender fornemmelsen af, at bilen er for lille, og selvom dagens LED-lys vejer moderat, så er det stadigvæk noget af en skovtur. Vi har testet Aputure Amaran HR-672 LED interview-lyskit, der kan være i bagagerummet på en Opel Karl. Samtidigt benytter vi lejligheden til kigge på lidt klassisk lyssætning.

Aputure er en af de kinesiske fabrikanter, der har fokus på kvaliteten. Dertil er de gode og hurtige til at finde de behov, som de andre fabrikanter ikke dækker. De startede med DSLR-tilbehør, men er nu også meget aktive med videotilbehør.

Vi har haft mulighed for at langtidsteste Aputure’s LED interview kit baseret på 672-serien af LED-lys. Lysene i denne serie er ikke 1x1 men i stedet på størrelse med en iPad.

Der er tre modeller i serien: 672C, der har variabel farvetemperatur, 672S, der har fast farvetemperatur og en spredning på 25 grader og 672W har også fast farvetemperatur, og en spredning på 45 grader, hvilket svarer til de fleste 1x1 paneler.

Aputure opgiver, at lysstyrken er ca. 6.000 lux for spotudgaven 672S, og omkring 2.000 Lux for de to andre modeller. Det er under halvdelen af et 1X1 lys. Og lyset sendes fra et fire gange mindre areal.

Hvis nogle er så gamle, at de kan huske det 800W halogenlys, som bliver kaldt en rødhætte, så har de en idé om lysstyrken. Disse Aputure lys giver lidt mindre lysstyrke, med en tilsvarende størrelse lysgiver.

Strømforbruget er 45 Watt for alle 672-lys, med en driftstid på omkring 1,5 time med de medfølgende batterier, når lysene kører på fuld styrke.

Nem strømforsyning 

HR-672-lysene har mulighed for at bruge både Sony F kompatible batterier og netstrøm. En fin detalje er her, at batterierne også kan oplades, når de er monteret på lyset. Og tilmed under drift.

I øvrigt kan lysene kun køre med to batterier monteret, hvis der ikke bruges netstrøm. Og de to batterier aflades samtidigt og skal derfor skiftes samtidigt. Det er ikke snedigt at blande et fuldt opladet batteri med et halv opladet. Når det første batteri er tomt, dør lyset. Det betyder, at man ikke kan hotswappe batterier.

Mindre smart er et ikke-standard 15V strømstik. Her havde et standard 12V D-tap været en god idé. Det havde også været fint, hvis 15V strømkablet havde været længere. Nu skal man være lidt kreativ med ledningen ved høje lysstativer.

Oplader man batterierne i lysene, skal man være klar over, at de ikke lader batterierne fantastisk hurtigt. Det tager ca. 8 timer at oplade to batterier fuld ud. Men det gør ikke så meget, hvis man kommer ud af døren med batterier, der ikke er fuldt opladet, da laderne også er små, så det er nemt at tage dem med – og hænge på stativet.

Små og kompakte lys

Lysene har passiv køling og bliver varme, men ikke ubehageligt varme under drift.

Der er monteringsmulighed for filtre på lysene. Der medfølger et tykt plastik diffusionsfilter til alle tre modeller. Dertil medfølger et kunstlyskonverterende filter til de to modeller, der ikke har variabel farvetemperatur.

Alle modeller kan dæmpes 10-99% af fuld lysstyrke. Modellen med variabel farvetemperatur har ikke konstant lysstyrke ved ændring af farvetemperaturen. Derfor skal man sætte farvetemperaturen først og derefter variere lysstyrken – ikke omvendt.

Vægten er omkring 1,2 kilo for et enkelt lys med to batterier. Det betyder, at de er nemme at anbringe nærmest hvor som helst. Det medfølger montering til flashlystativer med lysene, der i øvrigt kommer i en nydelig transporttaske.

Disse lys er bygget i solidt plastik. Det betyder, at de er holdbare, men ikke mishandelbare. Hvis ens holdning til lys er, at de bare smides i en kanvastaske efter brug, så skal man ikke vælge disse lys. Heller ikke, hvis man er plaget af lysstativer, der hele tiden vælter. Man skal ikke tabe disse lys. Det holder de ikke til. Dermed er de mindre velegnede til ENG, hurtige podcasts og undervisningsinstitutioner. Drejer det sig derimod om små produktioner med god tid og en smule omsorg, hvor der er mulighed for at sætte lysene rimelig tæt på motivet, er disse lys på hjemmebane. Men igen - lad være med at tabe dem.

I brug

Når lysgiveren er mindre i areal, forventer man, at lyset får en mere hård karakter. Et 1x1 lys er 4 gange større i areal end et 672-lys. Også afstanden spiller ind her. Jo tættere et lys flyttes til motivet, jo hårdere bliver lyskarakteren. Siden 672-lysene er svagere end de fleste 1x1 lys, skal de tættere på motivet for at give samme lysmængde. Og det betyder hårdere skygger, men alt sammen noget, der er til at leve med.

Der er lyssat massevis af film/videoproduktioner med 800W rødhætter, som man kan sammenligne disse Aputure lys med. Og behandler man dem med fornuft, er det muligt at lyssætte uden problemer. Vi prøvede et par klassiske scenarier for at teste hvad 672-lysene kan i real life. 

Klassisk tre punkts lyssætning

Denne lysopstilling er udviklet i Hollywood i 1920’erne til at belyse skuespillere. Meningen er ikke, at det skal se naturligt ud. Meningen med denne lysopstilling er at sikre, at man kan se ansigtet bedst muligt og mest flatterende.

Man bruger 2 lys foran personen. De er sat i samme afstand; 45 grader til højre og 45 grade til venstre for personen. De er også hævet 45 grader horisontalt i forhold til personens hoved. Det ene lys sætter belysningen, og det andet er svagere for at skabe karakter med skygger. Så er der det tredje lys, som placeres bagved personen. Det lyser direkte ind i baghovedet for at skabe isolation fra baggrunden. Det er rigtig smart, hvis man skal fotografere en lyshåret person med en lys baggrund.

Trepunkts belysning er enten meget nemt og hurtigt eller meget, meget besværligt, hvor man bruger timer på at fedte med lyset.

Aputure lysene er her hurtige i brug, da de ikke vejer så meget, og derfor nemme at håndtere på et lysstativ.

Den medfølgende fjernbetjening gør også, at man ikke hejser lysene op og ned for at skulle justere lysstyrken. Med fjernbetjeningen kan man også justere lysene fra kamerapositionen. Det er simpelthen super praktisk.

Vi fik en blænde 3,5 /120 ISO med lysene placeret ca. 1,5 meter væk fra personen. Så det er fint. Skyggerne er halvhårde. Her vinder en 1x1. Men bløder man hovedlyset op, slipper man for skyggen. Vi brugte simpelthen en hvid fotoparaply foran lyset. Der gik en blænde tabt, men skyggeproblemet forsvandt.

Aputure laver en blødgøringsforsats til lyset, der giver næsten samme karakter som et fuldt 1x1 lys. Men denne forsats er dels noget spinkel og heller ikke helt simpel at sætte på lyset. Derfor er denne forsats bedst, hvis lyset er rimelig permanent monteret. Her ser en paraply også noget sjusket ud.

Lysene med fast farvetemperatur har en ekstra orange frontplade til at skifte farvetemperaturen til kunstlys, sådan at man matcher glødetrådslys eller halogen belysning. Lige dette filter kan bruges til mere end bare at matche andre lyskilder. Sætter man det på de to hovedlys, og der er dagslys i lokalet, kan man sætte kameraets hvidbalance til kunstlys.

Derved bliver personen korrekt farvesat, men baggrunden bliver blå. I det testede kit havde vi to 672S – spotversionen og en 672C – variabel farvetemperatur. Den sidste brugte vi som baglys. Her kan man krydre dette lille kunstlys-trick med at holde 672C lyset på dagslys. Så kommer der blå highlight i året – cool.

Denne variant giver maksimal separation mellem person og baggrund. Det kan være praktisk, hvis baggrunden er meget rodet. Husk, at en rodet baggrund er en rodet baggrund – også hvis den er uskarp.

 

Aputure

Kontrastopblødning

En af de hurtige måder at lyssætte et interview er at hive personen hen til et vindue, og så bløde kontrasten op med en 1x1, gerne med et softbox. Det kan man naturligvis også gøre med Aputure-lysene. Man skal tættere på, idet lyset er mindre lysstærkt.

672-lysenes kompakthed gør dem nemme at flytte rundt på. Og skal det være ultramobilt, sætter man simpelthen et bordstativ på lyset og bruger stativet som håndtag. Det kan lade sig gøre, siden vægten er så lav. Den lave vægt gør det også muligt at montere lyset med magic arms eller med klemmer til flash. Så slipper man helt for stativer. 

Konklusion

Aputure Amaran HR-672 lyskit er et glimrende superkompakt set af LED-lys, som er velfungerende inden for de rigtige rammer.

Med lidt omhu kan man sagtens sætte det nydeligste lys, selv om lysene er iPad-store. Lyskvaliteten er fin og balanceret. Det er smart med den medfølgende fjernbetjening til lysene. Den lille vægt og størrelse gør det nemt at sætte lysene steder, hvor der ikke er plads til at sætte et 1x1 lys.

Lyskittet kan fås med forskellige kombinationer af de tre typer HR672 lys. Vi testede et kit med to spotlys og et lys med bredere lysvinkel og variabel farvetemperatur. Det er et fint interviewkit. Et kit med tre lys med variabel farvetemperatur er mere universalt, men har lavere lysstyrke. Og prisen er god. Det gør det nemt for DSLR-fotografer at komme i gang med fast lys.

I øvrigt viste Aputure en mere pro-version af disse lys på IBC 2016, så glæden ved lys, der kan være i en Opel Karl, kan sprede sig til alle brugere.

 

Artiklen er fra Monitor Pro Juni 2017