Artikler

DPA Soundco

Rentalfirma der går egne veje

DPA Soundco med Sten Adlet Jensen og Bitte Iversen ved roret har mange år på bagen; i realiteten startede firmaet samtidig med Moto, som vi skrev om i April-udgaven. Firmaet har altid haft fokus rettet mod den gode lyd og aldrig fulgt strømmen, men taget sine egne afstikkere og til tider gået enegang. Monitor Pro snakker med Sten Adlet Jensen, en i branchen respekteret mand med stærke meninger om lyd og rental.

DPA Soundco er startet ud fra en passion omkring musik. Rockkoncerter og turneer har altid været en vigtig del for firmaet og er det stadig, men i de senere år er lydudlejning til corporate og event blevet et vigtigt marked. Modsat mange andre rental firmaer, som prøver at blive en One-stop udlejning, så har DPA Soundco holdt ved, at de er et rental firma for lydudstyr.

DPA Soundco har en afdeling i Aarhus, hvor der sidder to mand og på kontor og lager i Herlev er der seks ansatte. Sten Jensen og Bitte Iversen ejer firmaet, og sidste år opkøbte de Tuxen AV Center. Jannick Schleicher, som har været i Tuxen AV i mange år, er således også blevet en del af ejergruppen af DPA Soundco. Sten fortæller om rental branchen i Danmark:               

”I 15 år, fra 1995 til 2010, lavede vi alle de store festivaler, der er værd at tale om; men det sjove er, at vores forretning ikke er blevet dårligere de senere år, hvor vi ikke sidder på alle de ”smarte” jobs. Jeg kan ikke have ondt af de rental firmaer inden for livelyd, som har super travlt, men samtidig ikke kan få det til at løbe rundt. De lejer ud for billigt og ødelægger markedet for os andre. For godt ti år siden var der måske tre-fire firmaer, som kunne levere til en større festival; men i dag er der nok tyve firmaer, som har kapacitet til sådan et job. Branchen er lidt forrykt lagt an på, at den peak weekend, der er én gang om året, at den går op i en højere enhed. Jeg har med årene fået en indbygget aversion mod at investere i dyrt udstyr, som kun giver rigtig god indtjening i de fire sommer måneder om året. Jeg har svært ved at se, at det er en god forretning.” 

Udvikling og revolutioner omkring PA højttaleren

Sten Adlet Jensen har gennem alle årene haft en dyb interesse for teknologien bag lydudstyret og i særdeleshed PA højttaleren. Og der er altid i firmaet blevet eksperimenteret med at få systemerne til at yde deres bedste. Sten kan huske et par af de store kvantespring, som teknologien bag PA-systemer har taget gennem tiderne. Turbosound Flashlight blev brugt for første gang på Roskilde Festival i 1991, med Britannia Row som leverandør, og det system var en revolution for PA højttaleren.

”Her var en højttaler, som var skarpt defineret som en kegle med hensyn til lydudbredelse - deraf navnet Flashlight. Det var et High Q system, hvor den cancellering, der sker, når to eller flere højttalersystemer spiller ud i samme plan, var tæmmet. I 1996 var vi vidende om, at Britannia Row havde svært ved at levere til Festivalens Orange scene, som de ellers havde gjort nogle år. Vi lagde pres på festival styrelsen, som jo skulle have en løsning og fortalte dem, at hvis vi kunne skrive en langtidskontrakt på nogle år, så købte vi et Turbosound Flashlight system til Orange Scene. Så vi købte 64 staks og havde derefter Orange Scene i 15 år indtil 2010; på et tidspunkt lavede vi fire af scenerne på Roskilde.”

En anden stor revolution var line arrayet, der som teknik har været velkendt i rigtig mange år som søjlehøjttalere i eksempelvis kirker, men som med V-Dosc fra L-Acoustics blev udviklet til high power brug.

”Vi var allerede opmærksomme på og interesseret i V-Dosc i 1994. På det tidspunkt lavede vi mange af de større festivaler i Sverige, og der fik vi lov at høre det. Det var en oplevelse, især i HF området. Det var krystalklart og meget rent, og det var åbent i toppen, som man aldrig før havde hørt fra en PA-højttaler. Vi holdt os faktisk ret lang tid til Turbosound kasserne, men til sidst måtte vi gøre noget. Så vores line array historie startede først, da vi i 2002 købte JBL’s VerTec system. Et system, som vi faktisk aldrig blev helt glade for, på trods af at vi havde testet systemet inden køb. Så hurtigt derefter købte vi et Nexo GEO T line array, som bl.a. blev brugt på Grøn Koncert og var mere ude at køre end JBL systemet. Senere blev vi gladere for JBL systemet, fordi der kom nye presets, som forbedrede lydkvaliteten i systemet væsentligt. Vi brugte bl.a. JBL systemet på et par Metallica turneer og på Roskilde Festival. Så vi har lavet masser af rigtig gode og vellydende koncerter med VerTec, men vi kom aldrig i himlen med systemet.”

Det svære valg

I 2010 vælger DPA Soundco at skifte højttalersystem, og her bliver der taget et radikalt andet valg end tendenserne er i tiden. L-Acoustics, d&b og til dels Meyer Sound er de systemer, som lydteknikere ønsker på de lister, som arrangørerne bestiller systemer efter. Alle tre systemer bliver der lyttet til hos DPA Soundco, men uden at det optimale system, både i lyd og pris, bliver fundet blandt disse. Systemet bliver derimod valgt fra et ”ungt” tysk PA firma, Coda Audio, (som på det tidspunkt bare har et line array system, LA12). Søsterfirmaet har længe fremstillet højttalerenheder (under navnet BMS), som mange højttalerfabrikanter bruger flittigt, så de har en stor teknologisk ekspertise. DPA Soundco køber 24 LA12 kasser, og de senere år er der blevet suppleret med Coda’s andre systemer, både AiRay, ViRay og TiRay. Så med små 400 Coda højttalere på DPA Soundco’s lager er der en stor dedikation til det tyske PA-firma. Men Sten fortæller samtidig, at det også har været og stadig er en evig kamp med at få Coda Audio til at forstå, hvordan rental og live lyd verdenen hænger sammen. DPA Soundco er en dedikeret, men også besværlig kunde, som ikke sidder på hænderne og venter på, at tingene sker. Coda Audio AiRay, som DPA Soundco købte 48 højttalere af sidste år, blev blandt andet brugt på den seneste koncert i Royal Arena med Dizzy Mizz Lizzy, en uge efter at Metallica havde besøgt koncertstedet.

”Vi har satset på Coda, og vi tror på, at det er den rigtige beslutning. Det går lidt langsommere, end vi havde håbet, og til tider får vi nogle tæsk for det. Men jeg mener, at med Coda’s nyudviklede line array højttalere, så er det kun anerkendelsen, der mangler; og den skal nok komme. Jeg var rigtig glad for at høre koncerten med Dizzy Mizz Lizzy i Royal Arena, hvor vi leverede lydudstyret. Man kunne selvfølgelig ikke helt glemme, at det var en hal til 16.000 mennesker, men du kunne gå på oplevelse i lyden og musikken, som om det ikke var en så stor hal. Godt arbejde af lydtekniker Paul Hammann og systemtekniker Ulrik Rasmussen. Der var rigtig god respons fra alle parter; arrangørerne synes, at det lød fabelagtigt godt. Og jeg har med glæde læst de mange kommentarer på Facebook, om at det var fantastisk lyd, og de aldrig havde hørt en stor koncert, som lød så godt. Salen er ikke perfekt, men det bliver det aldrig med et stort sted. Man må takke de akustikere, der har arbejdet med salen, for de har gjort et rigtig fornuftigt stykke arbejde. Og vi skal være taknemmelige for, at vi har fået en så stor og vellydende koncertsal i Danmark.”

På mixersiden er DPA Soundco også dedikeret, idet de har 14 Digico pulte og har bl.a. lige investeret i to af de nye Digico SD12 mixere. Der er også en stak Yamaha pulte på rental lageret, men Digico har absolut hovedvægten. I et hjørne af hallen står der et par prøveopstillinger med touchskærme, og her bliver der eksperimenteret med en god brugerflade til Waves eMotion LV-1 mixerpulten. Den kompakte og touchbetjente mixerpult blev bl.a. brugt på den tidligere omtalte Dizzy Mizz Lizzy koncert i Royal Arena. Sten fortæller, at han havde store Soundcraft, Avid og Midas mixerpulte inde til test for nyinvestering, men det var hele tiden den noget billigere Waves LV-1 pulten, der trak i ham. Ikke på grund af prisen, men på grund af den intuitive brugerflade og den gode lyd.

Som leverandør af lydudstyr til udlejning har DPA Soundco aldrig taget den lette vej og bare fulgt med strømmen. De har derimod dannet deres egen mening om udstyr og trends ved nøgternt at teste udstyret, lytte på det faktuelle resultat og derefter træffe valget. Over 35 år i branchen indikerer, at det er en god model

Artiklen er fra Monitor Pro Juni 2017