Artikler

TV2 Referencestudie

Et reference studie på Kvægtorvet

TV 2 har fået et helt nyt lydstudie på Kvægtorvet i Odense, og tungen er blevet holdt lige i munden under tilblivelsen af dette. Ikke noget med at falde i ”mer’ gear” fælden, men med et stort og tydeligt fokus på at få akustikken i rummet til at fungere på bedste vis. Og her er pengene i høj grad blevet brugt på ekspertviden inden for akustik og på at få et vellydende rum; 3/4 af budgettet på over en million er brugt på dette. Målet var et reference lydstudie, og det er i den grad lykkedes på bedste vis her i den fynske hovedstad. 

Det nye studie ligger som det sidste i rækken af lydstudier på ”lydgangen” på Kvægtorvet og kaldes i daglig tale for Lyd 5. På lydgangen er der både studier til lydredigering, til musikindspilning for TV 2 ’s to fastsatte huskomponister samt det nye studie, som væsentligt er lavet som et mix- og masteringstudie. I det nye Lyd 5 studie møder Monitor Pro komponist Anders Mechlenburg og lydtekniker Thomas Kristoffersen, som begge har været meget involveret i udformningen og tilblivelsen af det nye reference studie.

Den åbne arbejdsplads

Når man bevæger sig rundt på Kvægtorvet hos TV 2 i Odense, så går det igen, at der er åbne vinduesarealer ind til alle studier, til redaktioner og til redigeringsrum. Det er filosofien her på Kvægtorvet, at der er åbent ind til alle miljøer. Og det samme gælder for det nye reference studie, der tidligere var et postrum tilknyttet receptionen. Det har vinduer ud til hovedstrøget på Kvægtorvet, rent faktisk på to af væggene, fordi studiet har en hjørneplacering. Her har hensyn til arbejdsklima og inspiration vejet tungere end de nøgternt akustiske. Anders Mechlenburg fortæller om nogle af overvejelserne: ”Vi arbejder her hver dag, 8-16, og at sidde i et mørkt, lukket rum ville være for uinspirerende og trist. Det er godt med noget liv omkring sig. Fordi rummet er nyt og fint, så kigger folk meget ind; men det er jo de samme 500 mennesker, som kommer her dagligt, så studiet bliver også på sigt en hverdagsting. ”

Behov og funktion

Udgangspunktet for TV 2 har været at få et reference studie, hvor man i langt højere grad er sikker på den lyd, som bliver tilpasset i mix og mastering. Poul Erik Arkil er teamchef for de syv fastansatte lydteknikere i TV 2 Lyd. Han fortæller, at både seere og brugere vil få gavn af det nye referencestudie på Kvægtorvet.

”Vi vil træffe de rigtige beslutninger om lydmix og lydniveau hurtigere og på det sikrest mulige grundlag, og det kommer alle til at få glæde af. I det nye studie skal der mikses programmer, lyddesignes og produceres musik. Behovet for optimale lytteforhold opstår bl.a., fordi TV 2 udkommer på så mange medier og platforme, og lyden skal være optimal i alle situationer, fra smartphones til 5.1-anlæg. Det sikrer vi bedst ved at arbejde i et fuldstændigt neutralt rum.”

Akustikken

God akustik koster plads og kvadratmeter og omkring 1/3 af arealet i rummet er blevet udnyttet til de mange akustiske konstruktioner. Den akustiske entreprise har været fordelt mellem akustiker Anders Gade, som har stået for den mere lydisolerende del af akustikken, at holde udefrakommende støj ude af rummet. Og akustiker Jacob N. Wincent, som har bidraget med den lydregulerende del af akustikken. Han fortæller om de akustiske overvejelser og resultater:

"Med hensyn til det rumakustiske design tog vi udgangspunkt i de objektive kriterier fra EBU Tech. note 3276. Heri findes bl.a. anbefalinger til rumvolumen, dimensionsforhold, efterklangstider samt frekvensrespons til kontrolrum. Det er ikke en hemmelighed, at disse anbefalinger er knap 20 år gamle. Der er sket meget siden, og i mix er der kommet meget mere fokus på det lavfrekvente område fra 30-100 Hz. I TV 2’s nye reference studie var der begrænsede vægafstande at tage hensyn til. Derfor gjorde vi brug af metoder, som ved hjælp af en passende kombination af membran absorption, konstruktionens tag, samt en relativt dyb absorberende bagvæg opnår rigtigt gode resultater. Vi har opnået en efterklangstid på under 0.3 s i 32-63 Hz oktav bånd området. Derudover har vi generelt valgt at holde efterklangstiden på omkring 0.14 s fra 125 Hz og opefter. Selvom det umiddelbart kan lyde, som om rummet vil virke ”dødt”, er dette i realiteten ikke tilfældet, da vi har placeret diffuserende og reflekterende elementer på strategiske steder. Det bevirker, at lydteknikeren psykoakustisk får en oplevelse af at opholde sig i et rum med længere efterklangstid og med et meget detaljeret stereoperspektiv. Mht. til frekvensresponsen i testpositionen har vi mellem 30-100 Hz en forholdsvist linear frekvenskurve med afvigelse på +-3 dB. Herefter opleves et par dyk, pga. gulvreflektion og pult, men det er ganske ukritisk i forhold til mix situationen. Man må heller ikke glemme at holde det subjektive aspekt for øre. Synes man, det lyder godt, så lyder det nok også godt."

Projektering og tilblivelse

Lyd 5 er bygget som et rum i rummet, hvor der ikke er nogen direkte forbindelse med grundkonstruktionen i bygningen. De yderste isolerende lag af det indre rum er flere lag gipsplade, men der er også brugt tunge gummimembraner, som er spændt ud velvalgte steder.

Akustiker Jacob Wincent har selvfølgelig på et tidligt stadie lavet en meget udførlig tegning af alle de akustiske lag og konstruktioner i rummet. Undervejs i byggeforløbet har der været nogle milestones, hvor akustikeren har været på stedet, kontrolleret og kommet med ændringer, hvis der var behov for det. Og næsten dagligt har han modtaget billeder fra håndværkerne. Der er mange interessante detaljer; eksempelvis svæver gulvet naturligvis på nogle stabile gummiklodser. Der er brugt to typer med forskellig densitet, således at gulvet i midten fjedrer lidt mere end ude i siderne. På den måde bliver trægulvet også en membran absobent, som bidrager positivt til akustikken.

Noget af det sidste, der er tilført rummet er diffusorerne, som TV 2’s husdesigner Klaus Brix har insisteret på ikke blev de almindelige og ikke særlig dekorative BBC diffusorer, men derimod designet specielt til rummet. Nu får diffusorerne nærmest en brændestabel effekt, og de ser tilfældige ud i udformning, men det er ingenlunde således. Der er seks forskellige længder på træstykkerne, og endevinklerne på hver enkelt er også nøje beregnet af akustiske hensyn. Der var stor forskel på akustikken før og efter diffusorerne blev sat op i rummet. Diskanten kom tilbage, der blev bedre taletydelighed og rummet virkede ikke så akustisk ”sugende” som uden diffusorer. 

Monitorhøjttaleren

Højttalersystemet er selvfølgeligt vigtigt, og det gælder også, selv om man har så kontrolleret en akustik som her i Lyd 5. En intensiv lyttetest blev etableret med Cyberfarm som leverandør og alle teknikerne fra TV2, masteringtekniker Holger Lagerfeldt og akustiker Jakob Wincent var lyttepanel og voterede omkring de forskellige monitorhøjttalere. De syv højttalersystemer var Barefoot Micromain 27, APS Trinity, APS Coax, Amphion TWO18, Genelec 8351, Genelec 8341 og Focal Trio 6BE.

Lydtekniker Thomas Kristoffersen fortæller: ”Vi brugte en hel dag på at lytte til studiemonitorer. Vi havde sat nogle kriterier op, der blev lyttet til et system ad gangen og hver deltager i panelet skulle give højttaleren en karakter mellem 0 og 10 med en skriftlig begrundelse. Alle højttalersystemer i rummet havde samme placering. Vi prøvede ikke at tale om eller diskutere dem undervejs, men sammenlignede resultaterne sidst på dagen. Og da vi sammenlignede, var vi næsten enstemmigt landet på enten Focal eller Genelec. Så begyndte vi at lytte de to op mod hinanden og lave A/B test mellem dem, med forskudt placering.”

Noget overraskende blev Focal vinderen, et system, som ”bare” koster 17.000 i forhold til de langt dyrere systemer fra Barefoot og Amphion. Og efter at højttalersystemet er blevet valgt, så har Anders og Thomas i samarbejde med akustikeren målt og lyttet, flyttet på højttalerne og flyttet på subwooferne. De kunne godt komme frem til en placering med et næsten frekvenslineært resultat, men valgte et, som havde et lille dyk ved 115 Hz, simpelthen fordi det forekom dem mere musikalsk. Så både målinger og ørene har været i brug for at tune de sidste detaljer ind på rummet. 

Teknikken

Det nye reference studie kan forbindes til de andre studier på lydgangen via Dante, her implementeret med Focusrite Rednet. I Lyd 5 er der en Focusrite Red 4 som Thunderbolt interface til computeren og DAW systemerne, og i maskinrummet på lydgangen står Focusrite Rednet enhederne, som sørger for forbindelse mellem de forskellige studier. Det giver stor fleksibilitet og betyder, at der på en let og hurtig måde er adgang til eksempelvis preamps, som sidder i et rack i et af de andre studier; og det blot ved at forbinde på det digitale krydsfelt i Dante miljøet.

Alle udsendelser fra TV 2 bliver jo sendt i HD og derfor også i 5.1, så det er selvfølgelig også implementeret i rummet. Som bag- og centerhøjttalere bliver der brugt Genelec 1031. Thomas fortæller, at der stort set aldrig bliver mixet i ”ægte” 5.1, det er en automatisk opmiksning af stereomikset, som sørger for dette. Men med det nye studie er det nu muligt at tjekke, hvordan denne opmiksning lyder, inden mixet bliver udsendt.

”Det var også et af argumenterne omkring behovet for dette studie. Vi sender i 5.1, og der bliver komponeret en masse musik til udsendelserne i huset. Hvad sker der med niveauer, fase og bredden af lydbilledet, når det opmikses til 5.1; det er noget af det, som vi nu kan kontrollere og lytte med på herinde i Lyd 5.”

 

Artiklen er fra Monitor ProAV - November 2017