Artikler

Monitor Leder 480x320px 050417

Hvad er broadcast egentlig?

Hvad nu, hvis Facebook købte alle rettigheder til at transmittere dansk fodbold - Eller at Danmarks mest kendte medieperson var en YouTuber? Det kunne også tænkes, at Amazon havde fået øje på det danske marked og lavede danske serier på dansk - med et amerikansk produktionshold. Google kunne også tænkes at danne en automatisk webservice, som kunne klippe danske reklamevideoer helt uden menneskelig indblanding. Og hvad med en stor dansk supermarked-kæde med egen internet mad TV-station, hvor brugerne selv kan sammenklippe programmerne bare ved at tale til deres telefon?

Det er alt sammen rent hypotetisk, og vi har ingen anelse, om noget af det har skyggen af realitet bag sig, men vi kunne blive ved med at hive ideer ud af posen. Og intet af det er science fiction med overtoner af Star Trek. Teknologien er her i dag – lige nu.

På IBC 2017 var der en paneldebat, hvor deltagerne blev bedt om at nævne de to teknologier, som de mente ville ændre medialandskabet mest i fremtiden. Svaret var cloud-baserede medier og stemmestyrede, digitale assistenter. Vi er så enige.

Der er ikke langt til en fremtid, hvor man kan tale til sit TV og bede internet programudbyderen om at ændre indholdet i det program, man er ved at se. Og skrevne kommentarer i YouTube eller stjerner på Netflix er ved at være så meget forrige års teknologi, når man i stedet kan tale til et kognitivt system, der automatisk danner programforslag til YouTube’re. Google har teknologien – de har bare ikke slået den til.

Og mens vi er lige der. YouTuber’ne eller Youcaster’ne er ved at blive en mediefaktor, som batter. Kender du Kristine Sloth? … Nej? Det burde du.

Hun har 210.000 seere på sin YouTube-kanal. Til sammenligning har DR’s kl. 18:30 TV-avis ca. 470.000 seere, og Kristine har omkring 10 gange flere seere end FCK’s YouTube TV-kanal. Det er rimeligt at antage, at Danmarks største broadcaster i virkeligheden er YouTube, når man lægger alle YouTuber’nes publikum sammen – og YouTube kræver ikke licens.

Det leder alt sammen hen til, at massedistribution af medier, som vel er betydningen af broadcast i dag, er en meget mere computer og cloud-relateret ting end flow-TV. Der er et ocean af nye muligheder, som ligger der til de første, som tør tænke ud af broadcast-boxen, glemme alt om fortiden og se de både forretnings- og kreative muligheder, som ligger der i al den nye lækre, smarte cloud-teknologi.

Derfor vil vi gerne sende et stort udråbstegn til de danske politikere i forbindelse med medieforliget 2018. Vi står på knækpunktet af den største medieombrydning i de sidste 80 år, hvor vi kan flytte Danmark til en førerposition i den nye cloud-medieverden. Og samtidigt skal branchen holde op med at savne 16 mm film, og tage it-tænkehatten på. Der er uanede muligheder i dagens teknologier – det er bare at gribe dem. 

 

Artiklen er fra Monitor ProAV - November 2017