Artikler

N ear

Hovedtelefonen til elitemiljøer

Trådløs kommunikation er en vigtig teknologi for mange brancher og erhverv - tænk blot på broadcast, intercom, security, sikkerhed og militær, hvor meget af kommunikationen foregår via mikrofon og hovedtelefon. Især inden for TV-verdenen og security har branchen et ønske om så små og usynlige produkter som muligt, men stadig med en høj standard inden for lydkvalitet, komfort og holdbarhed. Værten i TV-showet eller i nyhedsudsendelsen skal have beskeder undervejs, mens værten samtidig er i billedet. Og sikkerhedspersonalet skal bære disse enheder i mange timer, så her er komfort, vægt og størrelse et stort issue. Det nye, danske firma N-ear har tænkt grundigt over problemstillingen og netop lanceret en produktserie inden for in-ear hovedtelefoner, som løser disse problematikker på en enkelt og elegant måde. 

Monitor Pro er taget til Vesterbro i København for at møde Mads Stærke, som sammen med partner Jesper Martini driver firmaet N-ear. Mads Stærke er en velkendt lydtekniker i branchen, hvor han i mange år har været FOH tekniker for bl.a. LOC og Sanne Salomonsen. Sideløbende med det har Mads Stærke drevet virksomheden In-ears.dk, som har specialiseret sig i professionelle in-ear produkter bl.a. til medhør under koncerter. Her vejleder de musikere om in-ear monitorering og er forhandler af bl.a. Ultimate Ears. Og det er ekspertisen fra dette, som har givet viden og lyst til selv at udvikle et produkt med et ret specifikt og unikt formål.

En interessant forespørgsel

Kimen til det nyudviklede produkt, Stealth 360, kom fra en uventet kant. Fra sikkerhed og security branchen, som N-ear ikke før havde samarbejdet med eller leveret til. Det standard apparatur, som sikkerhedsbranchen brugte, virkede rigtig godt på sender- og modtagerdelen, men de havde et generelt problem med det, som de havde i øret, selve øreproppen/hovedtelefonen. Og Mads Stærke fortæller, at det var et tresidet problem, som skulle løses.

”De havde tre problemer med de in-ear hovedtelefoner, som var på security markedet. Det første og vigtigste var lydkvalitet og lydstyrke, de kunne simpelt hen ikke høre godt nok, hvad der blev sagt i kommunikationssystemet. Det andet problem var komfort og det faktum, at de ikke ordentligt kunne høre den direkte, akustiske lyd omkring sig, når de havde en hovedtelefon i det ene øre. Det resulterede i, at hovedtelefonen ofte blev taget ud, og det medførte selvfølgelig tabt fjernkommunikation. Og det tredje problem var det visuelle; man havde et ønske om at gøre udstyret og især hovedtelefonen mere usynlig. De henvendte sig til os, fordi vi med vores almindelige in-ear systemer til medhør på live-scenerne kan levere en lydstyrke og lydkvalitet.”

Denne forespørgsel kom for ca. tre år siden, og det betød, at der blev gået i tænkeboks hos N-ear. For der var ikke umiddelbart et in-ear produkt på markedet, som kunne tikke alle punkterne af på en tilfredsstillende måde. Derfor blev der gået i gang med udvikling af et nyt produkt.

Udvikling og produktion

Produktet er udviklet i Danmark, hvor N-ear har sat specifikationerne, både på lydteknikken og på komfort. Derefter har det været en ping pong proces mellem N-ear og et stort dansk produktions- og udviklingsteam for at få produktet færdigudviklet. Der er så ydermere lavet aftale med det selv samme team omkring selve produktionen af højttalerelementet, som foregår på deres produktionsfacilitet i Vietnam.

Højttalerdelen er så lille, at den del stort set er usynlig, når den er placeret korrekt i øret. Den korte ledning fra højttalerelement og til stik har et patenteret buk, som er med til at holde højttaleren på plads i øret. Det længere kabel er lille, tyndt, men trods det meget stærkt, og den del får N-ear fremstillet i Taiwan.

Et vigtigt element ved Stealth 360 er den prop, som holder højttaleren rigtig placeret i øregangen. Her findes der modeller til forskellige størrelser af ører, men også med forskellig dæmpning af den omgivende lyd. Men et af hovedkriterierne og tanken bag produktet er, at højttaleren ikke skal dæmpe den almindelige, akustiske hørelse; så derfor er ”standardmodellen” også med en prop, som ligner et miniature cykelhjul, og som ikke dæmper for den omgivende lyd. Men der kan naturligvis fås propper, som dæmper. Stealth 360 kan uden problemer bæres samtidig med et sæt høreværn, så man kan bevare kommunikationen, selv om man arbejder med meget baggrundsstøj eller f.eks. på en festival.

Mads fortæller, at selve komforten har været ligeså betydningsfuld en del af udviklingen som lydkvaliteten. Det har været tesen, at brugeren skal glemme, at der bæres et kommunikationsapparat i øret, og det især, når der ikke er aktiv kommunikation. Mads har selv testet Stealth 360 igennem ved at bære den kontinuerligt i 72 timer; han har sovet med den på og badet med den uden problemer. Og under dette besøg hos N-ear bar Monitor Pros udsendte apparatet en time og glemte hurtigt, at der var en genstand i øret. Og med den ikke-dæmpende prop var der fuldstændig normal hørelse under hele seancen.

N-ear leverer Stealth 360 i både mono- og stereoudgaver, og det sidste på trods af, at øreproppen er udviklet og beregnet til talekommunikation og ikke til musikbrug. 

Broadcast

Stealth 360 kom på markedet lige omkring årsskiftet, og N-ear har rigtig god succes med in-ear hovedtelefonen i security- og sikkerhedsbranchen. Og nu er N-ear ved at få åbnet op for andre markeder, bl.a. inden for broadcast og intercom.

N-ear har selvfølgelig vist sine samarbejdspartnere og kollegaer på Ultimate Ears, hvad de har gang i, og det er igennem de kontakter, at der kom en forespørgsel fra broadcast verdenen, specielt til brug hos TV-værter til deres interne kommunikation. Det har åbnet op for det kolossale amerikanske marked, og Stealth 360 er eksempelvis blevet testet og efterfølgende brugt på CNN, på en hel sæson af ”America’s Got Talent” og på den nye Gordon Ramsay serie. Mads Stærke fortæller, at det er en langvarig proces at komme ind på det amerikanske broadcast marked med et nyt produkt; det kræver test og godkendelse og til dels også en ændring af et mindset.

Stopper ikke med kun et produkt

På det danske marked bliver Stealth 360 bl.a. brugt både på TV2 og på TV3 udsendelser. I Norden er det Nordic Pro Audio, som er distributør, og de har jo også distributionen af relaterede produkter fra DPA Microphones og Wisycom. Og det er jo nærliggende at få den tanke, at Nordic Pro Audio kunne formidle noget samarbejde mellem disse tre firmaer, som alle kunne få gavn af.

Under besøget hos N-ear viste Mads Stærke også prototyper på nye trådløse produkter, som firmaet pusler med. Det er endnu uvist om og hvornår, disse produkter kommer på markedet.

 

Artiklen er fra Monitor Pro - Oktober 2017