Artikler

Metallica Show wide 2 2

Royal Arena blev åbnet med et drøn!

Den nye københavnske arena i Ørestaden åbnede i februar måned med koncerter med det amerikanske metal-band Metallica, med det danske islæt i form af trommeslager Lars Ulrich. Tre udsolgte koncerter blev det til, og Monitor Pro var på stedet ved sidste koncert, lyttede til akustikken og havde før koncerten en snak med bl.a. lydtekniker Big Mike Hughes.

Royal Arena har en elegant og nordisk fremtoning med sin runde form, som er beklædt med vertikale træprofiler. Udefra ser arenaen faktisk lidt klejn ud, men når man går rundt om bygningen og kommer ind i selve arenaen, så ændrer det indtryk sig. Det er en stor hal med 35.000 kvadratmeter, og Royal Arena kan huse 16.000 gæster til koncert og 12.500 til sportsarrangementer. Ud over gulvpladserne, som selvfølgelig blev udnyttet til denne koncert, så er der tre afdelinger; nederste afdeling, som strækker sig fra gulvet og halvt op med 15 rækker, første balkon med 10 rækker og anden balkon, som skråner noget mere, med op til 14 rækker.

Når man om eftermiddagen inden koncerten kommer ind i den tomme arena, er det tydeligt, at, trods det store areal, er der gjort en stor indsats for at lave en hæderlig akustik i rummet. Til almindelige koncerter vil scenen være i den ene ende af det aflange rum, men denne del kan også laves om til tilskuerpladser, væsentligt til sportsarrangementer. Royal Arena har valgt ikke at installere et fast PA anlæg i salen; et klogt valg, for de store koncertartister har alligevel deres egne præferencer omkring valg af PA system og sceneplacering.

Speciel sceneopbygning

Metallica har valgt en speciel sceneopbygning til deres shows. Det er en central scene, med trommeslageren i midten og med alle fire sider mod publikum. Der er ingen højttalere, som skygger for musikerne, for alle kasserne hænger i loftriggen bortset fra nogle subwoofere, som ligger under scenen. Under showet står de fire musikere meget sjældent samlet, men fordeler sig på de fire fronter. Det betyder, at der er seks forskellige leadvox positioner på scenen, som bruges af forsanger James Hetfield. Både FOH og monitor teknikerne skal derfor være på tæerne og hele tiden holde øje med den benyttede leadvox positionen. Når musikerne samles, er det tit på eller omkring trommepodiet.

Gigantisk PA-system

I den lofthængte rig er der 16 selvstændige PA-systemer; 8 centrale med 15 højttalere i hver, som hver især dækker et areal på 45 horisontale grader. Lidt længere ude i riggen hænger der 8 lidt mindre systemer med 4-5 højttalere i hver, som dækker de to øverste balkoner i Royal Arena. Der er i systemet både brugt Leo og Lyon line array højtalere fra Meyer Sound. I rigget hænger der også et centercluster med 40 subwoofere af typen 1100-LFC i et TM Array, ligesom der ligger en del subwoofere under scenen. Her bruges den nye VLX sub fra Meyer Sound, som kan spille ned til 10 Hz.

Hele PA-systemet har taget halvanden dag at hænge op, men FOH lydtekniker Big Mick Hughes fortæller, at et system som dette normalt kan hænges op fra morgenstunden og spille samme aften. Blot der er riggere nok til at få udført arbejdet. Hver Meyer Leo højttaler er jo et aktivt system med indbyggede forstærkere, og hver kasse vejer 120 kg, så vi har en belastning på loftet på Royal Arena på ikke mindre end 22 ton, bare for højttalerne alene. Omkring 180 store line array højttalere hænger i rigget til denne koncert, så det er et gigantisk PA-anlæg. Det er selvfølgeligt vigtigt at kunne hænge et stort PA-system hurtigt op og have en høj sikkerheden i forhold til den vægt, der er fra systemet. Bob McCarthy fra Meyer Sound, som har udviklet teknikken bag dette system, roser det rigging system, som er på plads her i Royal Arena.

Det normale Metallica set-up med central scene er 8 lange line array højttalersystemer; men her i Royal Arena har Bob McCarthy udviklet et nyt system, hvor der er 8 mindre systemer (med hver 4-5 højttalere), som skyder op på de to øverste balkoner. Det betyder, at main systemerne ikke skal dække over så stort et vertikalt område og derfor ikke behøver at blive bøjet så meget. Det er første gang, at dette bliver prøvet, og Big Mick fortæller, at det er langt bedre fungerende i en arena som denne.

Mick reflekterer omkring akustikken i Royal Arena. ”Det er OK, det er ikke rigtigt godt, men det er i høj grad, fordi vi har en central scene. Jeg tror, at denne arena ville lyde virkeligt godt, hvis der blev spillet med et normalt PA i den ene ende af salen, med et L-R system med nogle sidehæng systemer og et delay. Men vi gør det jo noget anderledes; vi spiller alle vegne med vores system, og det sætter refleksioner i gang, som normalt ikke vil være et problem i en arena som denne.”

På FOH pulten, som er en Midas XL8, står det ene display fast på lydtryksniveauet, og Big Mick fortæller, at de er gået lidt op, fra 101 til 103 dB A-vægtet, fordi salen lyder lidt bedre, når der spilles med det lydtryk. Lydtryksmeteret kommer med en advarsel, når meteret forudser, at lydtrykket vil blive for højt over den næste længere tidsperiode, men Big Mick fortæller med et smil, at den funktion har han slukket for. ”Det er min maskine, så jeg bestemmer over den……” Han fortæller også, med et glimt i øjet, at mixerpulten er en ældre dame, som skal behandles med respekt. Den er næsten 9 år gammel, og Metallica har, pga. de mange og lange turneer, to af disse store mixerpulte; den, der er med i København, er absolut den ældste.

Sceneudstyr og mikrofon teknik

Der er to monitorlydteknikere på scenen; Bob Cowan tager sig af forsanger James Hetfield og trommeslager Lars Ulrich, mens Adam Correia tager sig af bassist Robert Trujillo og leadguitarist Kirk Hammett. Der er ikke nogle faste pladser på scenen, så hvis en musiker går hen til en bestemt plads, så skal hans specifikke monitormix være med det samme i hans monitorhøjttaler. Og dette bliver udført manuelt af de to monitorteknikere. På trods af at dette er et guitarband, så eksisterer der ikke nogen guitarforstærkere, hverken på scenen, under eller backstage. Alle guitarlyde er lavet med forstærker simulation, og her bruges enheder fra Fractal Audio. Det betyder, at når guitaristerne skal lave feedback, som man i reglen gør ved at gå hen til sin forstærker, kan det ikke lade sig gøre her. I stedet bliver det en interaktion mellem guitaristerne og deres monitorhøjttaler, så her skal monitorteknikerne også være opmærksomme.

Til medhør på scenen bruges der både almindelige monitorhøjttalere og InEar til alle fire musikere. Det kan virke mærkeligt,m og når man spørger monitorteknikeren Bob Cowan hvorfor man gør dette, slår han ud med armene og siger: ”Fordi vi kan…vi er jo Metallica!! Monitorhøjttalerne giver noget fysik, og det giver musikerne en feeling, som man ikke har, hvis man kun bruger InEar monitors”. Monitorhøjttalerne på scenen er i høj grad den kompakte 10” højttaler fra Meyer Sound, MJF-210, som ifølge teknikerne spiller fantastisk rent og højt.

Pga. af guitarteknikken er der ikke mange mikrofoner på scenen. På trommerne er der en del af de små DPA 4099. De sidder på tammerne og på alle bækkener (monteret under hvert bækken). På stortrommen bruger Big Mick en Audix D6 og en Shure SM91, på lilletromme sidder der Audio Technica ATM450 sidefire kondensator mikrofoner på top og bund, suppleret med en dynamisk mikrofon ATM23, også fra Audio Technica. Både stor og lilletromme har en ret aktiv compressor på kanalen og her bruger Mick de compressorer, som findes i pulten. Mick har kun meget få eksterne effekter; han er generelt tilfreds med og bruger de værktøjer og effekter, som er indbygget i Midas XL8 pulten.

Koncert

Inden den inviterede gruppe mennesker forlader arenaen om eftermiddagen, joker Big Mick med, om vi har medbragt ørepropper til koncerten. Men han fortæller samtidig, at han ikke spiller uacceptabelt højt. Under koncerten må man nok konkludere, at det kommer an på, hvem der lytter. Højt, det er det i hvert fald. Men det må samtidig konkluderes, at Royal Arena ser ud til at opfylde de akustiske krav, som kan stilles til en arena i denne størrelse. På trods af den centrale scene med et PA-system, som spiller ud i alle tænkelige refleksioner i arenaen, så lyder det hæderligt og ret homogent, når man bevæger sig til forskellige positioner i den store arena.

Big Mick har tidligere på dagen fortalt, at han godt kunne bruge nogle flere subwoofere, men der forekommer under koncerten til at være rigeligt power til subfrekvenserne. PA-systemet forekommer overdimensioneret, men samtidig må man sige, at der var en konstant, jævnt og højt lydtryk over hele salen, så det retfærdiggører det store system. Lydtrykket i den øverste mellemtone var måske lige højt nok prioriteret, men samtidig også forventeligt med musik, som er så energisk og lilletromme/guitar baseret. Og man var vel ikke kommet til Metallica koncert for at snakke sammen under numrene. Publikum og undertegnede var i hvert fald underholdt, selv om ørepropperne sad i under hovedparten af koncerten.

 

Artiklen er fra Monitor Pro April 2017