Artikler

Strong Drone

Næste udfordring for dronen

Drone-optagelser løfter underholdning, reality og fakta til nye højder for små penge, vurderer teknisk chef hos Strong Productions Emil Mikkelsen og selskabets udstyrsansvarlige og dronepilot, Tobias Vries. Men det er ikke gjort med bare at sende et dronekamera på vingerne og så skyde løs. Man skal ikke overdrive med den vertikale vinkel, mener de to. 

Droner er blevet en fast del af produktionsudstyret hos Strong Productions. Anvendelsen af dronerne spænder lige fra at være en ekstra vinkel på nogle af de eksisterende formater, som for eksempel ’Kniven for Struben’, til at være bærende for produktionen, som det for eksempel er tilfældet med bilræs-programmet ’Femte Gear’, der har premiere her i efteråret. 

Strong er resultatet af en fusion i branchen for to år siden mellem produktionsselskaberne Strix og Gong. Strix gik ind i fusionen med en medgift af populære underholdnings- og realityprogrammer. Gong kom med en ballast af solide fakta- og dokumentarprogrammer. Begge programtyper er udstyrsintensive og kreativt udfordrende. I dag dækker Strong Productions hele paletten med base i en industribygning, faktisk et tidligere autoværksted, i Københavns multikulturelle Nordvest kvarter med dets blanding af moské, shawarmabarer, lejekaserner, fabriksbygninger og kunstgallerier.

“Tingene er faldet godt på plads her i Nordvest,” fortæller husets tekniske chef, Emil Mikkelsen.

Cirka 80 ansatte er i gang med blandt andet 19. sæson af Robinson Ekspeditionen, anden sæson af Hjem til Gården og første sæson af Femte Gear.

God produktionsbase

Det tidligere autoværksted ligner, set udefra, præcist hvad det var, men det er også et godt hus med solide murstensvægge, højt til loftet, godt lysindfald og luksuriøst meget luft imellem arbejdspladserne. Her kan godt nok blive meget varmt på solskinsdage, fortæller en ansat, men så kan man åbne vinduer og døre og få gennemtræk. Faktisk er dette hjørne af Nordvest et kvarter uden megen støj, så de åbne vinduer lukker sjældent forstyrrelser ind.

Strong Productions har sit eget in-house udstyr. “Med det kan vi dække 80 procent af alle produktioner. Det giver en enorm stabilitet og fleksibilitet,” fortæller Emil. Og det gælder så også for de consumer-droner, som selskabet har benyttet stort set fra de første af slagsen kom på markedet.

Emil: “I det gamle Gong købte vi vores første drone for tre, fire år siden, en Phantom. Efterfølgende har vi opgraderet vores droner til Inspire-modellen. Da den kom i markedet med en ordentlig billedkvalitet, valgte vi at medbringe den på Robinson-ekspeditionen i 2016. Her kunne vi lave flere af de tidligere helikopter-optagelser med egen drone og være mere fleksible.”

Fordele ved dronen

“Vi kan lave flere luftbårne optagelser med vores egen drone uden at sætte en større produktionshelikopter i spil. Robinson produceres i en hub, hvor flere lande producerer samtidig. Vi deles om de større udgifter. Med egen drone har vi muligheder for en lidt mere fleksibel produktion.”

Senest har Strong Productions opgraderet til Inspire 2 og uddannet deres udstyrsansvarlige, Tobias Vries, til certificeret dronepilot.

” ’Livets Opskrift’ var den første produktion, hvor vi brugte droner,” fortæller Emil. “Vi rejste ud til destinationer, hvor levealderen er rigtig høj, eksempelvis Grækenland og Japan. Da vi skulle bruge naturoptagelser fra disse steder, kunne vi lave dem selv.”

Den intenst benyttede Inspire 1 på Robinson-produktionen er begyndt at blive tæret en smule på grund af det fugtige klima derude. 

“Men DJI dronerne er tilgængelige overalt, reservedelene er relativt billige, og så har leverandøren en enormt god support,” konstaterer Emil. 

Inspire 2 er en af de hurtigste droner i klassen og derfor velegnet til et motorprogram som ’Femte Gear’. Programmet er direkte årsag til, at Strong opgraderede.

Opgraderingen

Med Inspire 2 har Strong fået langt bedre flyvetider og et bedre kamera, fortæller dronepiloten Tobias:

“Inspire 2 giver os længere batteritid. Den er mere stabil overfor vindpåvirkning. Den har flere sensorer. Den har flere muligheder i programmeringen af ture. Det bedste er muligheden for at fordele arbejdet på to operatører, så den ene udelukkende styrer dronen og den anden kameraet.”

Emil: “Inspire 2 er født med dual camera. Når der er to operatører på, så har du et recording kamera og et controller kamera. Controlleren kan se forud, selvom kameraet peger bagud.”

“Vi kunne godt have mere kraftfulde droner i luften, men vi har valgt consumer-modellen Inspire 2, fordi den er i arbejde direkte ud af kassen, den er virkeligt stabil, og der er masser af tilgængelig know-how og support.”

“Det med udstyret er altid en afvejning. Vi laver TV-programmer, ikke et perfekt to sekunders dyk til en Nissan-reklame. Grejet skal bare virke. Det skal være nemt at bruge og nemt at vedligeholde. Vi skal ikke gå ned på reservedele.”

En god drone-partner

Apropos reservedele, så oplevede Robinson-teamet for nylig at en drone satte ud. Problemet blev løst af Strongs leverandør, der valgte at sende en helt ny drone derud i stedet for bare en reservedel. Det var noget hurtigere og betød, at de ikke skulle ligge stille med produktionen. Leverandøren er Drone Volt. 

Emil: “Drone Volt har lavet support og ydet undervisning og vejledning i forbindelse med opgradering og køb af accessories. Vi har købt alle vores droner fra Mavic til Inspire 2 hos Drone Volt. Dem har vi fået så meget støtte fra. Falder en drone ned, så står de klar med en lånedrone og står for alt med reparation.”

“Derudover er vi så heldige at have vores egen certificerede dronepilot, som tilmed passer godt på udstyret.”

Man skal ikke overdrive

Emil og Tobias er enige om, at drone-optagelser er et løft for TV-produktioner. 

“Bare en halv dag med en drone på location, så løfter det simpelt hen produktionen for en meget lille udgift.”

Men de er lige så enige om, at drone-vinklen er et krydderi, som skal anvendes med måde.

“Efter 15 sekunder med optagelser fra luften, begynder jeg at kede mig,” siger Tobias.

Emil: “Heldigvis bliver dronerne mere og mere flyvedygtige. Fremover kommer vi til at tænke dronen ind i andre vinkler end den vertikale, også indendørs.  Det er et spørgsmål om tid, før vi ser hele produktioner lavet af 3-5 droner. Det samme som da remotecams overtog TV-avisen. Det giver nogle nye muligheder for location. Vi vil også se det blive nemmere at veksle mellem håndholdte gimbals og flyvende droner. Vi kommer til at se langt flere fotografer med drone-certifikat, men det vil være kameraudlejerne eller produktionsselskaberne, som ejer deres egen drone. Specielt nu, når vi får mindre droner, der kan tages med i håndbagagen.”

 

Artiklen er fra Monitor Pro - September 2017