Artikler

Store Sal i ODEON

ODEON - det nye kulturhus i Odense

Odense har fået et helt nyt stort kulturhus, som ligger centralt i bymidten. ODEON er et kendt navn fra det antikke Grækenland og Rom, og kulturhuset ODEON vil gerne favne bredt. Her er en række scener; Store Sal, Koncertsalen og Teatersalen. AV CENTER Odense har været den primære AV-installatør og omkring lydanlægget i Store Sal har der været et godt samarbejde omkring installationen med LydRommet, som har leveret PA-anlægget og justeret det ind til salen. 

Det store kulturhus har en hel række af brugere. Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskolen har fået en etage med en række øvelokaler og Koncertsalen er i høj grad dedikeret til konservatoriet. Ligeledes er Teatersalen nu en del af Odense Teater, hvor den tidligere intimscene, Sukkerkogeriet, bliver nedlagt og erstattet af Teatersalen i ODEON. Desuden er der detailhandel og ungdomsboliger i huset. Store Sal, de mange konferencelokaler og cafe/bar faciliteterne i huset er forpagtet ud over en 10-årig periode.

ODEON erstatter ikke noget andet kulturhus, men bliver blot et yderligere kulturelt tilbud til Odense’s borgere og hele huset er i alt på 32.000 kvadratmeter. Store Sal vil også blive brugt til konference i tillæg med de mange konferencelokaler, som ligger i ODEON. De bliver en udbygning af de konferencefaciliteter, Radisson tilbyder i byen.

Store Sal er juvelen i ODEON, og den er en af de største koncertsale i Danmark. Der kan sidde 1740 publikummer eller 3000 stående til koncert. Scenen er i runde tal 20x20 meter, med to næsten lige store sidescener, hvor udstyr kan gøres klar. Scenen er omtrent samme størrelse som Operaen, således at man kan flytte en forestilling derfra og over i ODEON.

En todelt AV opgave

Selve AV-installationen har været delt op i to hovedopgaver; lydanlægget i Store Sal, og infrastrukturen i hele huset, herunder installation af AV-udstyr i konferencelokalerne. AV CENTER har projekteret og udført hele infrastrukturen, hvor der er trukket omkring 40 kilometer! Kabel, og der er samlet lagt over 1.700 installationstimer og 400 udviklingstimer i projektet fra AV CENTER’s side. Til at fortælle om hele installationen møder vi på ODEON Finn Langkjær og Martin Wozny fra AV CENTER i Odense og Flemming Bjerke fra LydRommet.

AV CENTER har arbejdet med installationen i et år, i starten med lav bemanding, og så løbende med opgradering af folk i huset. LydRommet har selvfølgelig været med i hele projekteringsfasen, og været i huset omkring ophængning og tilpasning af PA-anlæg den sidste måned inden åbning d. 1. Marts.

Lydanlægget i Store Sal

Store Sal er som nævnt en stor og lang sal, hvor der er 42 meter fra scenekant og til bageste stolerække. Specifikationen for lydstyrken i salen har været på min. 105 dB og på 110 dB for basområdet, og Flemming Bjerke fortæller, at det er rigeligt opfyldt; under test blev der målt 116 dB, så der er headroom i anlægget; men størrelsen på salen og den indbyggede balkon har dog stadig været en udfordring. PA-anlægget er opdelt i et L-R system med 12 JBL VTX V20 line array topkasser i hver side, og et centralt cluster array med 12 stk. JBL VT4886, som er et kompakt line array. Bassen bliver håndteret af 2 subwoofer arrays med 6 stk. JBL VTX S25, som hænger i riggen ligesom topkasserne. Desuden kan der suppleres med 2x3 VTX G28 i en cardioid opstilling, som placeres på hver side af scenen, når der er behov for dette. Til at dække det nære publikum og balkoner er der suppleret med JBL AC15 og AM7212 højttalere, hvor nogle af dem sidder i et delay system. Højttalerne er alle passive, så på tredje sal er der et teknikrum, hvor forstærkerne til alle højttalerne er placeret.

Store Sal skal kunne bruges både til klassiske koncerter, rock- og popkoncerter, teater- og musicalproduktioner samt konference. Akustiker på salen er Gade og Mortensen, og der er hængt en del akustik gardiner op, så akustikken i salen kan dæmpes ned, når det er nødvendigt. Til musical- og teaterproduktioner kan de forreste 8 rækker af stole fjernes, gulvet sænkes, og der kan derved etableres en ægte orkestergrav.

Når der er behov for at vise billeder og video i Store Sal har AV CENTER leveret en 20.000 Ansi lumens Panasonic PT DZ21 projektor med nedsænkbar lærred på 9x6 meter.

Kompleks infrastruktur

Der er fire centrale knudepunkter for infrastrukturen, som både indeholder video, netværk og analoge og digitale audiosignaler. Det ene er lydlogen, som i dagligdagen huser den store Soundcraft Vi-7000 mixerpult (den kan flyttes til et par positioner i salen under koncert); det andet knudepunkt er scenen, hvor der er 128 indgange til de to stagebokse, som er forbundet via MADI til mixerpulten. På 3. sal er der et teknikrum, hvor der står tre høje rackskabe med de i alt 27 Crown IT-HD/DCi forstærkere til PA-systemet. Det længste kabeltræk med højttalerkabler er 70 meter, så der er store afstande i huset. Kablinger er selvfølgelig lavet med dobbelt ledningsføring og med kraftige kabler. I scenekælderen er der et rackskab og krydsfelt med enheder og patchbays til video-, fiber- og netværkskrydsfelt og det centrale netværksbaserede IPS1 medhørssystem til internt brug, som er udviklet af LydRommet. I racket sidder også den centrale houseclock for alle digitale enheder i huset. Desuden sidder her hovedkontrollen af JBL/Crown PA-systemet, softwaren Preformance Manager, hvor PA-systemet kan tændes og slukkes, og hvor kontrol og overvågning af hvert led i systemet kan foretages.

Dante er også implementeret i hele huset, således at der kan vælges og blandes mellem Dante og MADI. Grunden til dette er de specifikationer, som hele lydinstallationen er tilrettelagt efter. Dante bruges bl.a. til at foretage en multirack audio optagelse af en koncert eller et event.

Koncert og Teatersal

Koncertsalen, som er væsentlig mindre end Store Sal, har især Syddansk Musikkonservatorium som brugere. Det betyder, at der for det meste bliver spillet akustisk musik uden forstærkning i koncertsalen, især kammermusik. Derfor er der ikke noget permanent lydanlæg i Koncertsalen, men i AV-installationen har der været behov for at lave patchbokse rundt omkring ved scenen, som ender i et større krydsfelt, og som kan distribueres op i et lydstudie, som ligger nogle etager over Koncertsalen. Hvis der skal bruges tale eller lydforstærkning i salen, så lejes det ind til de pågældende arrangementer.

Teatersalen er en black box, som kan bruges til teaterforestillinger og øvninger. Salen er tom, men en scene og publikumsrækker kan hurtig etableres til netop de behov, som teaterforestillingen behøver. Det er Odense Teater, som har råderet over denne sal. Her er der under AV-installationen også lagt patchpaneler ned, her med lidt andre behov end i Koncertsalen. Odense Teater har specificeret, og her ligger der bl.a. fiber og Powercon.

Konferencerum

I ODEON er der en del konferencemødelokaler, hvor der på en diskret og elegant måde er installeret moderne AV-udstyr. I tre af de større konferencerum er der en projektorløsning med en Sony VPL-CH350, som skyder mod den ene bagvæg og en stor Sony 75 tommer LED skærm, som sidder på den anden bagvæg. Rummet kan, med en flytbar skillevæg, deles i to, derfor denne to-delte visuelle løsning. Lyden leveres af lofthøjttalere fra JBL, og styringen foregår via Neets EcHo betjeningspaneler med overskuelig adgang til al udstyr. Der er også et par trådløse mikrofonkanaler og en Soundweb mixer/DSP løsning, som sørger for en brugervenlig betjening.

I et par af de mindre rum er der valgt en løsning, som måske mere henvender sig til bestyrelsen, når de har brug for et konferencerum. Her er plads til ca. 10 personer, men til gengæld er der installeret en 84 tommer touchskærm fra CleverTouch. Finn Langkjær fortæller, at det er en af markedets bedste touchskærme. I skærmen sidder der indbygget CleverShare, så indhold fra computer- eller mobilenhed kan projiceres trådløst op på skærmen. 

Det kulturelle perspektiv

Sara Ekknud er kulturchef for ODEON og kan fortælle, at de første planer for huset allerede blev diskuteret helt tilbage i 1994. I 2004 blev det besluttet, at huset skulle bygges, så processen har været lang. Der er selvfølgelig lavet behovsanalyse, inden sådan et stort kulturhus bliver projekteret, men allerede her på dag 11 efter åbningen har der været ca. 20.000 publikummer igennem huset.                            

Sara Ekknud er ikke ansat af kommunen, men i et selvstændigt firma, H.C. Andersen Kongrescenter A/S, som har vundet den 10-årige forpagtning af huset, som Odense Kommune har udbudt. Det betyder også, at ODEON er det eneste kulturhus i Danmark, som ikke modtager driftstilskud. Al kultur i dette hus skal være selvfinansierende. Derfor er konferencedelen en vigtig indtægtskilde, og her har huset den fordel, at det er et helt nyt hus med moderne faciliteter, og beliggenheden er rigtig god. ODEON ligger stort set i centrum, og den kommende letbane kommer til at holde lige uden for døren. Og der er tilmed en stor parkeringskælder under bygningen.

ODEON og i særdeleshed Store Sal skal kunne bruges til stort set alt kulturelt. Der er ikke bestemte kriterier for, hvor meget rytmisk, klassisk, konference eller lignende, der skal være i salen, men det er intentionen, at der skal være et bredt kulturtilbud for alle borgere i Odense. Eksempelvis er der i denne uge både ballet og popkoncert med Noah på programmet i Store Sal. Ambitionen for ODEON er, at der har været 250.000 besøgende inden nytår.

 

Artiklen er fra Monitor Pro Maj 2017