Artikler

DR Sommerskole1

På public service mission med en dating-app

Kan en dating-app gøre kommunalpolitik mere vedkommende? I lang tid har dette spørgsmål været overflødigt, men i en ny digital og håndholdt medievirkelighed giver det rigtig god mening. Det viser et prototype-forsøg på DRs Sommerskole for unge digitale talenter.

Er det en public service-opgave for DR at fortælle unge førstegangsvælgere om kommunalvalget og valgets betydning for dem? Jo, det er det vist.

Er det muligt for DR at komme igennem med det budskab til en målgruppe, som ifølge alle undersøgelser er holdt op med at se flow-tv? Hold 3 på DRs Sommerskole for unge digitale talenter mener ja. Mediet skal blot ikke være en traditionel tv-udsendelse. Det skal være en Tinder-like app, hvor de unge kan finde deres mest oplagte politiske match.

DR Medieproduktion inviterede i midten af august unge produktionstalenter fra hele landet til en uges intensiv sommerskole i Ørestaden. Invitationen gik ud til medieskolerne og ftp-uddannelsen samt iværksættermiljøet i bred forstand. 130 søgte ind på Sommerskolen. 23 kom igennem nåleøjet. De unge skulle eksperimentere og udfordre “det vi plejer” i DR. Kristina Kolling-Wedel er projektleder for Sommerskolen. Hun fortæller om baggrunden for Sommerskolen:

Talenthold for produktionsfolk

”Vi har et talenthold for studieværter og karrierekanonen for musikere. Vi har ikke et talenthold for produktionsfolk. Så det har vi prøvet at sætte i søen med DR Sommerskole. Det handler om at spotte talenter og at skabe et rum, hvor unge talenter kan bringe deres ideer og kompetencer og netværk i spil.”

”Vi fik 130 ansøgere, 23 slap igennem nåleøjet. I fem intense dage fik de 23 frie hænder til at eksperimentere med nye digitale fortælleformer, greb, publiceringsformer, workflows og nyt udstyr, og de blev undervejs vejledt og støttet af fire redaktører fra DR.”

Dorthe Gude, underdirektør i DR Medieproduktion, siger: ”Vi åbner DR og inviterer de unge indenfor. Ikke for at lytte til os, men fordi vi er interesserede i at lytte til og lære af de unge og ikke mindst tage dem seriøst som fremtidens formidlere og brugere af public service.”

De 23 talenter blev inddelt i fire hold og kastet ud i at skabe en række nytænkende medieprodukter og -formater på fem dage efter SPRINT-modellen udviklet af Google Venture.

Monitor Pro besøgte DR Sommerskole henimod slutningen af forløbet. Vi fulgte Hold 3 igennem de sidste timer af udviklingsarbejdet på en webapp, som med forbillede i dating-appen Tinder skal gøre kommunalvalget til november vedkommende for unge, som ikke har meget interesse for KV17 (kommunalvalget 2017) og ikke opsøger emnet selv.

For at sikre app’ens udbredelse har Hold 3 også taget på sig at fremstille en promovideo. Videoen skal deles på DRs online fora, særligt dem på Facebook.

 

 

Korthåret klipning

Da Monitor Pro ankommer, er holdet delt i to. Drengene er gået i klipperummet, hvor de klipper en promovideo for produktet og lægger grafik på. Hold 3 har skamløst udnyttet det fortrin, at deres DR-coach Emilie Gershøj Bruhn er gift med TV-journalisten Thomas Skov. Holdet får med lethed overtalt Thomas til at stille sig op og holde en dybfølt promoveringstale for app’en om det ikke helt så lette tema, KV17.

Nu sidder drengene i klippe-suiten og cutter benhårdt i Thomas Skovs manende ord om kommunalvalgets relevans og betydning. Drengene klipper meget korthåret; kun de væsentlige sætninger står tilbage, og alt, hvad der minder om pauser, øh, usikkerheder og tvetydigheder er skåret væk. På nær en enkelt sproglig saltomortale, som Thomas Skov får talt sig ind i, hvor han med et let forundret blik lander på fødderne igen og skabt et nyt dansk ord: “kommunalvalget er noget af det mest indbydelsesvigtige ... Det er ikke et ord, men det er lige meget, I ved, hvad jeg mener.”

For at undgå jumpcuts leger klipningen med afstanden til den talende. Tæt på, langt væk, midt imellem, ud til kanten, ind til midten, bag grafikken, foran grafikken. Oliver, som har klippet, fortæller, at denne klippeteknik er almindelig på YouTube som et middel til at holde interessen fangen.

Sarah og Ida jagter testpersoner

Torsdag eftermiddag ved 15-tiden går Sarah og Ida fra Hold 3 på jagt på IT-universitetets campusområde. De studerende er måske lige i udkanten af målgruppen, men det får være. Der er ikke tid til at opsøge et gymnasium, og af de studerende kan man måske forvente nogle reflekterende svar.

Pigerne har to versioner af app'en med på test. En skrabet version og en mere gennemarbejdet version. De når at fange i alt fem studerende i alderen 20-26 år.

Reaktionerne spænder vidt fra “Ej, hvor sjovt, det er jo ligesom på Tinder” til ”Øh, hvordan kommer jeg videre herfra”.

Samtlige testere ender dog med at tilkendegive, at de godt kunne finde på at bruge sådan en app op til kommunalvalget.

Sarah og Ida fortæller, at de med prototypen har valgt nogle simple ja-nej-spørgsmål for at muliggøre et match.

”Det handler om at udskille nogle mærkesager eller kerneværdier og så gøre det så simpelt og spiseligt som muligt, for det er det, de unge vil have,” siger Sarah og Ida.

Når og hvis app’en sættes i produktion, vil Hold 3 gerne have bonusfeatures som f.eks. ”chat med dit match” og dele-knapper, så app’en kan deles med vennerne. App’en skal også kunne lokalisere emner og politikere, alt efter hvor indehaveren bor.

Ved fremlæggelsen af prototype og promovideo fredag formiddag høster Hold 3 anerkendende ord fra alle fire DR-redaktører og fra de øvrige hold. 

Mød hold 3

Christian er ftp-elev: “Jeg glæder mig til at komme i gang i en superfed branche. Jeg kan især godt lide at arbejdsdagene er så forskellige. På Sommerskolen har jeg lært meget om workflows. Det er superfedt at arbejde på hold med folk med så forskellige baggrunde. Vi kan alle sammen tage en ny side af historien med til bordet. Der hvor jeg ikke tænker så meget i design, kan nogle af de andre spille ind. Som ftp-elev spiller jeg ind med ideer til det visuelle eller lydbilledet. Vi har en megafed synergi på holdet, fordi vi alle bare vil lave det bedste produkt.”

Ida læser interaktivt design ved DMJX: “Jeg drømmer om at være med til at skabe nye, digitale produkter på tværs af platforme og om at blive en dygtig designer. Det har været superfedt at prøve SPRINT-metoden af, hvor vi på en uge har udviklet et helt nyt produkt. Det har været sindssygt lærerigt at brugerteste vores produkt og få feedback på det fra andre unge.”

Oliver er selvlært YouTuber og freelance designer fra Åbybro: ”Jeg vil gerne være iværksætter, og det, jeg tager med hjem fra DR Sommerskole, er nogle fede workflow-modeller, som jeg kan bruge på mine fremtidige projekter.”

Philip er universitetsstuderende og drømmer angiveligt om at revolutionere den digitale verden: “Jeg har lært en del af sommerskolen her; især, hvordan tingene foregår i virkelig medieproduktion. Mit universitetsforløb har indtil videre været meget teoretisk, så det her er et ekstra lag, jeg kan lægge på.”

Laurits læser film og medie på HF-niveau: “Jeg har lært meget om idé- og produktudvikling. Vi har haft et fremragende holdarbejde, hvor alle har bidraget med lige præcis det, de er bedst til.”

Sarah er uddannet multimediedesigner og skal i gang med at læse web development: “Jeg drømmer om at sidde lige her og lave nogle seje motion graphics. Det har været lærerigt at arbejde så intensivt i et team og bruge hinandens kompetencer til at skabe et færdigt produkt. Jeg tror, vi har været tæt på at arbejde sådan som teams gør i den virkelige produktionsverden. Det har været en øjenåbner at arbejde med hurtig konceptudvikling efter SPRINT-modellen.”

Mission accomplished

Kristina Kolling-Wedel opsummerer forløbet: ”Vi har mødt 23 super seje mennesker med ret forskellige kompetencer. Der var grafiske designere, YouTubere, klassiske profiler med interesse for film og klipning og After Effects. De har arbejdet sammen i teams i en uge med en udfordring, som de har fået af redaktionerne. Jeg er super stolt af dem. De har løst udfordringen på et rigtig højt niveau. Det går igen i udtalelserne fra redaktørerne. Niveauet er næsten på højde med det, vi oplever herinde i DR normalt.”

 

Artiklen er fra Monitor Pro - Oktober 2017