Artikler

Pro Redigering

Pro redigering til lavpris

Både Blackmagic Design Resolve og Apple Final Cut Pro X er blevet kraftigt opdateret i den senere tid. Begge fabrikanter har være ude med de store ører i forhold til brugerbehov og ændret kraftigt i begge programmer. Vi har kigget på de spændende nye muligheder i de seneste versioner.

Kigger man kun på pris, ville dette være en meget kort artikel. Resolve er gratis, mens Apple Final Cut Pro X koster 2.299 kr. inklusiv moms i Apples online store.

Resolve kan frit downloades i basisversionen enten fra Blackmagic eller Apples App-store, mens den mere avancerede udgave, Resolve Studio, kan købes hos Blackmagics forhandlere eller findes gratis i kassen på Blackmagics avancerede kameraer.

Resolve Studio koster 805 € eller 6.700 kr., når programmet købes hos Blackmagic Design.

Apples FCP X findes kun i én version. Har man brug for noget, der er billigere, hedder det iMovie.

Begge programmer har gratis opdateringer. Og begge programmer er kapable redigeringsprogrammer.

Denne artikel er ikke så meget en dobbelt anmeldelse, som den er en status for de to meget populære programmer. Vi ser ofte brugere, der opgraderer af pligt, men ikke lige har tid til at udforske programmernes nye muligheder. Alternativt brugere, som ikke opgraderer af frygt for bugs i nye versioner.

Skulle der være nogle, som overvejer, hvilket redigeringsprogam de skal vælge – som ikke er Adobe eller Avid, er svaret ret enkelt. Final Cut Pro X er nemmere at komme i gang med, men kører kun på Apple hardware.

Final Cut Pro X 10.3.3

Apple benyttede lejligheden i forbindelse med opgraderingen til at justere hele brugerfladen på programmet, så man er ikke i tvivl, om man har opgraderet eller ej fra versioner tidligere end 10.3.

Der er virkelig flyttet rundt på tingene, hvilket betyder, at der skal ledes rundt på skærmen, indtil man fanger den nye placering af kontrollerne.

Den største nyhed er håndteringen af lyd. Før denne version kunne man tildele audioklip tre forskellige lydroller – Dialog, musik eller effekter. Disse tre roller havde hver sin farve. Der kunne oprettes ekstra roller, men man kunne mest bruge funktionen til at danne sig et overblik over lydsporets indhold og ikke så meget mere.

Nu kan man underinddele disse roller, og de kan vises i en form for lydspor neden under videosporene. Disse lydspor kan bruges til at kategorisere ens lyd. Når man åbner timeline Index funktionen, kan man se de forskellige sub-roles (underroller). De kan vælges, og man kan aktivere eller deaktivere dem, så man bedre kan bedømme ens lydmix. Det er også muligt kun at lytte til en bestemt rolle eller subrolle.

Det smarte kommer med et lille trick. Det går ud på at vælge alt på ens tidslinje og danne et såkaldt compound clip. Dermed lægger FCP X alle klip sammen, men beholder alle audio roles og subroles. De bliver til separate lydspor, som kan mikses. Det er simpelthen super smart til de mindre lydmix, som interviews og dokumentar-produktioner. Vi ville dog gerne se en metadatabaseret gammeldags mixer i programmet, for det nye system bliver ret hurtigt bøvlet over 4 ”lydspor”, men absolut bedre end før.

Video kan i øvrigt også have roller. Det svarer til at have videospor, der kan slås til og fra. Det vil glæde brugere af FCP 7. Mens vi er ved det med at glæde andre, er XML-understøttelsen blevet forbedret med audio roles, son nu kan eksporteres til lydefterarbejde. XML eller eXtensible Makeup Language er en beskrivelse af ens video projekt. Anvendelsen af iXML i FCP X 10.3 betyder simpelthen, at det er blevet nemmere at sende ens videoprojekt til professionelle lydredigeringsprogrammer som ProTools eller Logic, uden at det dog er specielt nemt. Her fører Adobe Creative Cloud big time.

En anden god nyhed er muligheden for at gemme forskellige konfigurationer af layoutet i FCP X. Derved kan man for eksempel have et layout til gennemsyn af optagelser, et til videoregering og et til lydarbejde. Det har Adobe Premiere også kunnet i årevis, så det er rart at se, at Apple også synes, at det er en god idé.

Apple har endelig adderet tidskode som en effekt, hvor man kan tilføje ekstra informationer. Det er rigtig smart, hvis ens produktion skal sendes til godkendelse eller viderebearbejdning som lydmix.

En lidt gammel nyhed er, at FCP X nu har fået en såkaldt morphing overgang mellem to klip, sådan at man kan klippe interviews, hvor klippene er meget mindre synbare, idet FCP blander billederne mellem de to sekvenser. Den funktion har Adobe og Blackmagic haft i noget tid, men det er godt, at FCP nu også kan.

Andre gode ting er understøttelse af HDR, idet Rec.2020 billeprofilen, der er den internationale standard for High Dynamic Range video, nu er understøttet.

Dertil kommer en ny mulighed for at fjerne attributter fra en sekvens. Der har i noget tid været mulighed for at copy/paste attributter mellem sekvenser, men ikke selektivt. Det løser det problem, hvor man for eksempel lige har justeret farver på nogle klip og gerne vil af med den justering igen, uden at man skal alle klippene igennem. Det er nu blevet let, idet man bare vælger alle klip på tidslinjen og klikker Edit | Remove Attributes. Og væk er justeringen. Lille ting, men det sparer tid. Alt i alt en solid opdatering af Final Cut Pro X.

Vurdering for brugertyper

En-gang-i-mellem, nye brugere: Meget velegnet, da det er ret nemt at komme i gang. Brugere af Imovie vil føle sig hjemme.

VJ, dokumentar: Hurtigt i brug, nemt at klippe noget sammen, hvis der ikke skal bruges avanceret lyd.

High Level – film, drama: Mangler nemme integrationsmuligheder til high-end workflow.

Resolve 12.5.4

Der er virkelig gang i Blackmagics udviklingslaboratorier. De har præsteret at tage en lidt nørdet farvestyrings-applikation og bygge et efterhånden virkelig godt kombineret redigerings- og farvestyringsprogram. Version 12.5 er da også fyldt med nye videoredigeringsmuligheder.

De fleste af dem er godt nok i den betalbare version, men der er alligevel sket meget i den gratis udgave. En ting, der ikke er sket, og som vi havde håbet på var dukket op i denne version, er en bedre capture mulighed. Som det er nu, skal alle videofiler helst være konverteret til Apple ProRes, inden de hives ind i programmet.

Det gør ikke så meget, hvis man har et Blackmagic kamera, der som standard optager i Apple ProRes. Mpeg4-filer går også fint, men filer fra eksempelvis et Sony FS5 kræver et konverteringsprogram.

Mulighederne for at organisere ens råmateriale i Resolve er gode og absolut på højde med dagens standard.

En god feature er her anvendelsen af metadata – altså beskrivelse af ens video. Tager man sig tid til at indtaste oplysninger om ens råoptagelser og andet materiale, kan man søge og automatisk organisere ens råmateriale. Ikke en helt ny feature, men meget praktisk.

Resolve har en intern workflow – Capture, Edit, Grade, Deliver. Man kan følge den eller hoppe rundt i funktionerne. Edit-funktionen har fået ekstra kærlighed denne gang. Nu er der et rigt udvalgt af muligheder for editering. Lyd og billede kan forskydes, der kan laves rulleklip og trimmes på mange måder.

Der er tastaturgenveje til det hele, hvor man endda kan vælge tastaturgenveje fra andre redigeringsprogrammer.

En ret genial ny egenskab er, at man i monitorfeltet, der viser projektets råoptagelser, kan vise en waveform med lyden. Det er supersmart, da det gør det nemt at klippe f.eks. interviews. Nyt er også de nye indbyggede muligheder for at kunne anvende grafikkortets processorkraft til at accelerere videoeffekter og overgange. Der er en del video- og audioovergange med Resolve 12.5 og et mindre udvalg af videoeffekter. Her er FCP X bedre forsynet.

Håndtering af farver og farvestying er dog meget bedre i Resolve end FCP X. Det stammer naturligvis fra programmets baggrund som farvestyring. Men det gælder også i programmets andre funktioner, hvor HDR (High Dynamic Range) video med udvidet farverum er understøttet – i den betalbare udgave.

Farvestyringsfunktionerne i Resolve har også fået en opdatering, sådan at de er blevet mere tilgængelige for de brugere, der måske ikke er eksperter i farvestyring. Et eksempel er automatic shot matching, som kan justere en række af optagelser efter et reference klip. Det kunne være, at man havde skudt en række optagelser i den gyldne time og et af klippene bare havde de mest fantastiske farver. I Resolve 12.5 er det super nemt at få resten af ens optagelser til at svare til det gode klip.

Hele Deliver-delen af Resolve er blevet skrevet om, så det nu er meget nemmere at eksportere video, både til online services men også til andre programmer som Premiere Pro, ProTools, Avid eller Final Cut Pro. Det er også blevet nemmere at dele projekter med BlackMagic Designs Fusion 3D effekt program

Alt i alt er den sidste nye version af Resolve en solid opdatering. 

Vurdering for brugertyper

En-gang-i-mellem, nye brugere: Ret høj indlæringstærskel, kræver opsætning

VJ, dokumentar: Brugbart, men kræver energi til opsætning

High Level – film, drama: Absolut, kan konkurrere med AVID Media Composer ved simple opgave. 

Konklusion

Det er spændende, hvad Blackmagic Design kommer op med her i foråret, hvor de plejer at annoncere ny software, ofte sammen med nye kameraer. Efterhånden er Resolve blevet så godt et redigeringsprogram, at vi godt turde binde an med det som en mulighed til mindre dramaproduktioner. Det ville vi også turde med Final Cut Pro X, hvis arbejdet var simpelt, og der ikke skulle integreres til andre systemer, som netop farvestyring eller lydbearbejdning.

Artiklen er fra Monitor Pro Maj 2017