Nyheder

TV festival 2017

TV festival 2017: Kreativ på kommando

Et par sigende overskrifter fra årets TV-festival: Tæt på prinsesserne, tre veje ind i lukkede miljøer, bekæmp Fake News, når medvirkende spiller sig selv, er journalistikken i krise? Value beats volume. Hvad fanden vil de unge ha? Kreativ på kommando. Stress i tv branchen. 

- Hvor er danskerne er på vej hen, spurgte trendspotteren Eva Steensig og oprullede en række store og små tendenser i det aktuelle Danmark. Hun gav tv-kreatørerne et bagtæppe for udvikling af nyt indhold og nye formater. 

Eva Steensig tegnede et billede af tendenser som vores måde at reagere på ting, der sker i vores verden. Et eksempel: Dyrevelfærd er blevet så mainstream, at tv-reklamer viser nuttede billeder af små glade kalve på græs. Når historier bliver så tykke, bliver vi nødt til at anlægge en ironisk distance til dem. 

Vi bliver måske også nødt til at lægge en ironisk distance til det, der sker i Det hvide Hus. Nogle unge amerikanere har i hvert fald udviklet en app, som oversætter alt, hvad Donald Trump udtaler på Twitter til “bla-bla-bla-bla-bla”.

Også medierne  kan blive mødt med ironi, når historierne bliver for tykke eller for ligegyldige, sluttede Eva Steensig.

I Vandsalen havde Ane Cortzen alle stationscheferne til eksamen ved det grønne bord, hvor de blev overhørt i fornyelse, innovation og konkrete formatnyheder.

Da jeres udsendte fredag aften kom hjem til familien, viste DR1 “Hvem var det nu vi var - 1978”, mens TV2 viste “Klipfiskerne”. I stereo. Verden af i går består. Lidt endnu.

På billedet er trendspotter Eva Steensig i gang med at tegne bagtæppet til udvikling af nye koncepter og formater.