Nyheder

VR Filmby Aarhus

VR-prototype til undervisning

To iværksættere har udviklet en VR-prototype til tyskundervisning, og det særlige er, at de har skabt et virkelighedsnært miljø, hvor unge taler sammen om det, de er optaget af.

Det er ret kedeligt og på et lavt niveau. Tyskundervisning i gymnasiet står lavt på mange unges ønskesedler. Den holdning har de to iværksættere Signe Ungermand og Maria Herholdt Engermann selv mødt i deres egen gymnasietid – og det vil de lave om.

“Vi vil væk fra de simple sætninger, der bare skal læres næsten mekanisk og frem til det tysk, der bliver talt i virkelige situationer – når man går på date, til fodboldkamp og den slags,” siger Maria Herholdt Engermann.

Og det har de to kvinder gjort. De har nemlig skabt den første danske prototype af et VR-undervisningsmateriale i tysk, der er bygget op omkring en fortælling med en handling, som brugeren selv styrer udviklingen af.

Prototypen er en opgave fra det EU-baserede netværk Cross Motion, hvor Filmby Aarhus er partner og står for alle aktiviteter i Danmark. Den vises frem første gang på konferencen AARHUS DIGI:TAL 2017 den 15. september 2017.

Hvis undervisningsprojektet i tysk lykkes, får det betydning for læringsrummet og for de elever, der er meget visuelle i deres tænkning – og for ordblinde.

“Det vil være en kæmpe ting, hvis vi kan få dem med i undervisningen. Vi er rigtig glade for vores produkt og at vi har vist, at det er muligt,” siger Signe Ungermand.

Sammen kalder de sig MANND. De er iværksættere på fuld tid, nyuddannede fra foråret 2017 fra VIA Multiplatform Storytelling & Production og med en klar ambition om at trække VR og filmiske virkemidler ind i det samme læringsunivers.

De to iværksættere har tidligere haft stor succes med VR-oplevelsen “Hver sin stilhed”, som de faktisk var til Filmfestival i Cannes med i sommer 2017. Grundelementerne fra den produktion har de taget med ind i det nye projekt, og denne gang handler det om mere end blot at skabe en fin oplevelse – denne gang skal brugerne lære noget konkret. Et nyt sprog – et der er fyldt med fordomme og remser.

“Det svære var at opbygge struktur i de sætninger, brugeren selv formulerer i dialogerne og sætte det ind i en navigation, der giver mening for brugerne og samtidig er spændende. Her blev vi virkelig udfordret,” siger Signe Ungermand.

“Det bliver svært at teste, om vores løsning lærer eleverne bedre tysk, men vi håber, at det motiverer dem på et dybere plan, så de har lyst til at se, hvad der sker i næste episode,” slutter Signe Ungermand.

Foto: MANND