Tests

Blackmagic Ursa Mini shoulder mount

Blackmagic Design Ursa Mini

Blackmagic Design Ursa Mini er et kamera, som er velegnet til corporate produktioner, reklamer eller det lille drama med god tid – og en smule velvillighed.

Først var der Red som fik rusket op i Sony og Panasonic med Red One kameraet, der blev lanceret i 2007. Dette kamera kostede nemlig en brøkdel af prisen for et digitalt filmkamera. Siden er der sket rigtig meget; DSLR-revolutionen og så Blackmagic Design der i 2012 annoncerede deres Blackmagic Design Cinema Camera.

Det kostede så en brøkdel af et Red-kamera. Siden er der kommet en lind strøm af kameraer fra Blackmagic Design, der deler baggrund med RED på et vigtigt punkt, nemlig at ingen af dem har designet kameraer før. Det har i Blackmagic’s tilfælde været både en fordel og et problem. Den første generation af kameraer var præget af et iPod design, IT tankegang og massevis af innovation, simpelthen fordi man ikke var bundet af den traditionelle tankegang. Men der var ikke taget hensyn til industristandarder. Første generation af Cinema Camera har for eksempel ikke XLR-forbindelser, HDMI-tilslutning eller udskifteligt batteri. Det kan være fint nok, hvis man er DSLR-fotograf og bare vil have et videokamera, hvor ens optikker passer til. Det er bare ikke smart til professionel video, hvor kravene er højere. Men kameraerne er billige og leverer fantastisk billedkvalitet, så man kan tilgive meget. Og skulle Sony, Canon og Panasonic føle sig presset til at gøre tingene simplere, gør det altså ikke noget.

Forbedringer og ny 4.6K sensor

Nu er vi nået til generation 2.5 af Blackmagic Designs kameraer. Og Ursa Mini er i realiteten det kamera, som Cinema Camera burde have været fra starten. Nu er der både XLR-forbindelser og eksterne batterier – men stadigvæk ikke en HDMI-tilslutning.

Ursa Mini fås i forskellige udgaver. Der er modeller med Canon EOS fatning og PL-mount. Disse modeller kan have enten en 4K sensor eller en 4,6K sensor. Begge sensorer er i Super35 størrelse. 4.6K-kameraversionen kan optage i fuld cinema 4K; altså 4096 x 2160 billedpunkter og op til 4608 x 2592. 4K udgaven optager i UltraHD (3840 x 2160) som den maksimale billedstørrelse. De to sensorer er ikke ens rent teknologisk. 4K sensoren er en opdateret udgave af CMOS sensoren i det ældre URSA kamera, og den har global shutter.

Det har 4,6K-sensoren ikke. Global shutter betyder, at kameraet udlæser alle horisontale linjer fra sensoren meget hurtigt, sådan at man slipper for, at objekter i hurtig bevægelser afbildes med skrå kanter. En anden forskel på de to sensorer er følsomheden. Den er på 400 ISO for 4K sensoren, og det dobbelte for 4.6K versionen. Kontrastomfanget er 12 blænder for 4K sensoren og 15 blænder for 4,6K sensoren. Det betyder i praksis, at 4K-versionen giver mindre spillerum for underbelysning end den større model.

Ved Blackmagic-kameraerne er ISO-angivelserne ren information. Der sker ikke en forstærkning af signalet, hvis man sætter ISO til 800 på et 4K Ursa kamera. Det eneste, man får ud af det, er, at kameraet underbelyser en blænde – hvilket er fint nok, hvis man har et stort kontrastomfang.

For at kunne udnytte det fulde kontrastomfang skal man optage i CinemaDNG RAW. Kameraet kan også optage i ProRes eller DNxHD, men det er 10 bit formater, hvilket betyder, at kameraet mapper det fulde kontrastomfang ned til 10 blænder. Der kun to billedprofiler i kameraet; en REC.709 og en log-agtig cinemaprofil. Disse profiler er kun aktive, når der optages i Prores eller DNxHD.

Samme gode billedkvalitet som URSA

Belyser man rigtigt, er billedkvaliteten fremragende. Afhængig af den anvendte optik giver kameraet et mere eller mindre filmisk look, uden at man skal gøre noget specielt med indstillingerne.

Kameraet kan fås med Canon EOS fatning, hvor det har begrænset automatik – sæt blænde/fokus ved tryk på en knap og ikke mere. Modellen med PL-fatning er rent manuel. Den udgave har så en ekstra mulighed, nemlig at man kan skifte PL-fatningen ud med en B4-fatning, sådan at kameraet kan påmonteres video broadcast-optikker. Skift af fatning er en kompleks operation, som kræver snilde, så det er ikke noget, man bare lige gør.

Det kan være lidt snedigt, hvis man har en investering i en dyr optik liggende på en hylde. Med Ursa Mini i PL-udgave, kan denne optik få nyt liv. Her skal man bare være klar over, at det bliver et liv i HD, idet kameraet bruger et mindre areal af sensoren ved B4-fatningen.

Kameraet kan levere strøm til optikken, sådan at zoom virker. Eksponering og fokus er manuelle ved B4-optikker på dette kamera.

Der kan tilkøbes to forskellige søgere til kameraet. Der er en ENG-søger og en studiesøgerskærm, der gør, at kameraet kan fjernstyres fra en ATEM-mikser. Både søgeren og studiesøgerskærmen er selvstændige enheder med egne indstillingsmuligheder. Så vil man have søgerskærmen i farve, og søgeren i sort/hvid med 85% Zebra, så er det bare at konfigurere det.

Søgeren er i øvrigt rigtig god, stor og skarp. Der er en forsinkelse på en enkelt frame. Om det betyder noget afhænger af ens kamerastil. Vi havde ingen problemer.

Solidt kamera til de eftertænksomme

Kameraet er solidt bygget i aluminium. Det giver en vægt for kamerahuset på cirka 2,3 kilo, afhængig af valgt fatning, hvilket gør, at kameraet er nemt at holde roligt med en skulderstøtte.

Samtidigt bruges chassiset til passiv køling, sådan at man kan undvære en af de ellers obligatoriske blæsere i 4K-kameraer.

Der er en 5 tommer berøringsfølsom søgerskærm på kameraet. Her skal Blackmagic Design have ros – det er så rart med store søgerskærme, idet man rent faktisk kan se, om man har fokus. Skærmen er blank, hvilket betyder reflekterende, men god. Den kræver en afskærmning, hvis kameraet skal bruges udendørs.

Der er mange betjeningsmuligheder for kameraet, da det kan betjenes via skærmen; kontrolknapper på bagsiden af skærmen, et sæt knapper med lydkontroller på kameraet bagved søgerskærmen og på det lille og ganske udmærkede kontrolhåndtag, som kan påsættes kameraets højre side.

Det er alt sammen meget fint, men ikke alt er lige praktisk. Lydkontrollerne sidder for eksempel bag søgerskærmen, som også viser lydniveauer. Hvis man bruger den eksterne søger og lige vil justere lyden, skal skærmen klappes ud, lyden justeres, og skærmen klappes i igen.

Vil man så skrue lidt op for lydstyrken i hovedtelefonerne, kan det kun ske via den berøringsfølsomme skærm. Det kan altså gøres smartere.

Og kameraet har en del af sådanne små særheder. En anden er, at søgerskærmen ikke kan drejes 180 grader, så den ligger plant med kameraet, og man kan se billedet fra siden. Det er ellers ret praktisk, når man er på stativ. Her havde det også været smart, at kontrollerne på søgerskærmen havde siddet på skærmsiden, og ikke på bagsiden, hvilket ikke er helt smart - men det ser cool ud.

Det er til gengæld ret smart, at XLR-stikkene sidder bagerst og øverst på kameraet. Det er også ret smart, at der er indbyggede mikrofoner i kameraet, sådan at man altid får et lydspor. Det er bare mindre smart, at man ikke kan forbinde en ekstern mikrofon til den ene kanal og så bruge den interne mikrofon på det andet lydspor, som baggrundslyd.

Og mens vi nu er der, så havde en HDMI-forbindelse til en ekstern monitor været en dejlig ting. Kameraet gør altså også en helt masse ting rigtig godt. Det er super simpelt at betjene, idet der netop ikke er massevis af indstillinger i et stort og komplekst menusystem, som visse af konkurrenterne lider under.

Redigeringsvenlig optagelser

Ursa Mini har to kortpladser til CFAST 2.0-kort. Forvent optagetider i UHD på omkring 11 minutter på et 128 GB hukommelseskort ved RAW og cirka det dobbelte ved ProRes 422 HQ. 4.6 K kameraet kan optage i CinemaDNG RAW og RAW 3:1/4:1 med film dynamic range og en opløsning på 4608 x 2592. Dertil kommer Apple ProRes 444, ProRes 422 HQ, 422, 422 LT and 422 Proxy i opløsninger på 3840 x 2160 og 1920 x 1080.

Alt sammen lige til at putte i redigeringen. Kameraet har få videoprofiler optagelse med ProRes eller DNxHD. Der er en film logprofil eller en ITU 709-profil, som Blackmagic Design kalder video-profil – det er alt. Billedprofiler er ligegyldige ved RAW-optagelser. Kameraet optager med op til 250 MB/s I ProRes 444 og 513 MB/s i RAW formaterne. Der kan optages med op til 60 billeder i sekundet, hvilket giver begrænset slowmotion. 

Fantastisk billedkvalitet for de kreative

Kameraet giver rigtig meget billedkvalitet for pengene og er velegnet til drama, corporate produktioner og reklame, hvor billedkvaliteten skal være høj, og produktionen godt må tage tid. 4K sensoren er god, men ikke særlig lysfølsom. Kan man leve med kameraets små særheder, er det et glimrende kamera for dem, der egentlig havde tænkt lidt på et Red og et filmisk udtryk. Kameraet kan konfigureres til forskellige anvendelser, men er ikke så universelt som for eksempel Sony FS7.