Tests

CASA 1

Canon XA35

Kameraer til de hurtige reportager skal være nemme og hurtige i brug og lyden skal også være ordentlig - der skal være et minimum af kabler, og hele affæren skal kunne bæres rundt, uden at man har en fysioterapeut med på holdet. Vi kigger på kombinationen Canon XA35 og Saramonic trådløs mikrofonsæt.

Videojournalistik er en svær ting. Dels skal det være hurtigt og nemt, dels skal kvaliteten være ordentlig. Her er det vigtigt at sætte ambitionerne korrekt og definere, hvad ”ordentlig kvalitet” er. Er det Hollywood ordentlig, eller er det web tv ordentlig? Den første version kræver, at man har totalt styr på teknologien, og hvad man laver. Dertil kræver dette kvalitetsniveau rigtig god tid. Er man et hold på én person og skal lave en rigtig Hollywood-lækker reportage med ultra smal dybdeskarphed, fantastiske billeder, fed lyd og super indhold, kan man rolig afsætte rigtig lang tid. Og lige tid, er som regel det sidste, man har.

På den anden side skal kvaliteten nok være bedre end en håndholdt mobiltelefon uden ekstern lyd og lys. Bevares, der er plads til begge dele. Lander Elvis pludseligt i en UFO, er der nok ingen, der brokker sig over, at optagelsen er fra en rystende mobiltelefon på højkant. Det ville de nok, hvis det havde drejet sig om en produktion med en produktionstid på 6 måneder, der handlede om modeverdenens æstetik.

Det realistiske kvalitetsniveau for de hurtige reportager er nok på det niveau, hvor man tydeligt kan se og høre, hvad der foregår. Så er det fint, hvis det kan blive lækkert, men så er vi på 150 procent af ambitionerne. 100 procent er der med de tydelige, skarpe velbelyste billeder og den klare lyd – alt sammen klaret af én person, som ikke har det udvidede teknikkursus for Hollywood-fotografer

Hermed være sagt at man skal vælge sit værktøj med omhu. Og har man kun et DSLR, så ligner alle opgaver noget med optagelser på en rig. Det svarer lidt til en kunstmaler, der kun har en pensel.

Det skal være nemt

Her er det, at kameraer som Canon XA35 kommer ind. Denne type kameraer er rimelige i pris, men leverer samtidigt en glimrende billedkvalitet, med et minimum af besvær. Det samme gælder for Saramonic lydudstyret. Faktisk gælder det endnu mere for lydudstyret. Det er nemlig langt lettere at leve med dårlige billeder, hvor interviewlyden er super klar og tydelig, end det er at have perfekte billeder og en uforståelig lyd. Laver man tilstrækkeligt med fyldoptagelser, kan man dække over uheldige billedpassager, men det er bare ikke muligt på lydsiden. Derfor har vi parret Canon XA 35 med et Saramonic trådløst mikrofonsæt i denne test. Det er nemlig noget så sjældent som innovativt lydudstyr til videobrug, der tilmed er til at betale.

Evolution ikke revolution

Selve Canon XA35 er en videreudvikling af XA25, der igen er en videreudvikling af XA10. Det er derfor ikke de store revolutioner, der er kommet i det nye kamera. Der er en ny og mere støjsvag sensor, to nye eksponeringsmåder og bedre WiFi i forhold til XA25. Dermed være sagt til ejere af dette kamera, at en opgradering til XA35 ikke er en must-have. Esensen i denne kameraserie fra Canon er nemlig den samme. Det er kameraer med ualmindelig velfungerende automatik, fint design samt god og meget anvendelig optik - altsammen i et kompakt design, der vejer beskedne 770 gram uden batteri. Kameraet kommer i to versioner. XA35 med både SDI og HDMI udgang og XA30 med HDMI udgang.

Optikken spænder fra 26,8 mm til 576 mm omregnet til 35 mm standard. Den starter med blænde F1,8 i den vide ende og mindskes til F2.8 i den lange ende af zoomen. Det er et meget anvendelig zoom-område, og lysstyrken er fin til indendørsbrug. Optikken har en enkelt kontrolring, som kan skiftes mellem zoom og fokus via en knap bag på kameraet. Optikken har et indbygget ND-filter, som aktiveres automatisk af kameraet. Canon har sat automatikken til at være meget glad for blænde 4, som er den blænde, hvor optikken er skarpest. ND-filteret aktiveres derfor for at holde blænde 4 så lang tid som muligt. Siden sensoren er 1/2,84 tomme betyder det, at der skal arbejdes rigtig meget i den lange ende af zoomen for at få noget, der bare minder om smal dybdeskarphed. Meeeeen, det betyder også, at det er svært at få uskarpe billeder. Med dette kamera skal man være noget af et naturtalent for at komme hjem med et interview, hvor væggen bag den person, som bliver interviewet, er piv-skarp, mens selve personen hen svæver i lidt uskarpe tåger.

Kameraet er lille; derfor foregår det meste af betjeningen med den berøringsfølsomme skærm. Der er også fem programmerbare taster, så de mest brugte funktioner kan få en specialtast. Heldigvis er automatikken glimrende; endda rigtig god. Det betyder, at man indstiller kameraet til 1/50S lukkertid og lader automatikken passe resten. Man skal bare huske at programmere det lille drejehjul forrest på kameraet til eksponeringskompensation og indstille kameraet til 100% zebra. Med det er man i business. Derefter er det bare at justere på eksponeringskompensation, hvis der dukker diagonale zebrastriber op på søgerskærmen, så er der de nydeligste billeder i kassen. Denne opskrift kan krydres med at sætte kameraet til Wide Dynamic Range. Det betyder, at kameraet løfter skyggerne i billederne. Det svarer helt til den High Range Optimization, som mange Canon stillbilledkameraer har. Der er massevis af andre billedjusteringsmuligheder, men beklageligvis har Canon løftet dem direkte fra Legria G40 konsumkameraet. Nu er der nogle ret mystiske filmfiltre, som Sepia og Old Movie i et professionelt kamera. Der er ingen Rec.709 industri-standard indstilling eller ægte logprofiler. Det ville også være dejligt med justerbare zebra-indstillinger. Nu er der kun 70% eller 100%. Der er ingen eksponeringshjælp ud over zebra, som for eksempel histogram eller waveform. Der er flere peaking indstillinger med hensyn til farve og intensitet.

Ud over den glimrende 3,5 tommer OLED berøringsfølsomme søgerskærm med 1,2 millioner billedpunkter er der også en vipbar søger med 1,6 millioner billedpunkter. Søgeren er praktisk i skarpt lys eller i omgivelser, hvor brug af søgerskærmen kan være distraherende. Det er muligt at betjene kameraet kun med brug af søgeren, da kamerahåndtaget har et lille joystick og en menuknap.

Kameraet kan optage med AVCHD eller MPEG4. Der er mulighed for at optage med 35 Megabit/S i MPEG4 i 1080P50. I 1080P25 er højeste bitrate 24 Megabit/s. Fordelen ved at bruge MPEG4 er, at videofilerne bare kan kopieres fra hukommelseskortet uden videre og anvendes i redigeringen. AVCHD kræver, at redigeringssoftwaren laver en konverteringsproces men har på papiret bedre kvalitet, da den maksimale bitrate her er 28 Megabit/S. I praksis var de to codec-varianter dog ens.

Saramonic - priseffektivt trådløst sæt

Og så er der lydsiden. Den er klassisk med lydkontrollerne i det aftagelige kamerahåndtag. Vi har testet kameraet sammen med Saramonic RX10/TX10, som er et helt nyt trådløst UHF mikrofonsæt. Det er tilmed et mikrofonsæt, der placerer sig i en helt ny, lav prisklasse. Dertil har mikrofonsættet en super interessant egenskab. RX10 er nemlig en dual modtager. Det betyder, at man kan anvende to sendere til en modtager. Det kan være lavalier mikrofon eller håndholdte mikrofonsendere. Det er perfekt til interviewbrug, hvor man enten kan have en lavalier på selv og bruge en håndholdt mikrofon til interviewet. Alternativt kan man have to lavaliermikrofoner, sådan at man kan interviewe to personer på én gang. Fordelen er naturligvis, at man slipper for en ekstra modtager. Den er svær at få plads til på et lille kamera som Canon XA35 – og dertil sparer man naturligvis omkostningerne ved at skulle købe to sendere. Saramonic sættet leverer en basis ydelse til et meget fornuftigt prispunkt og følger derfor Røde i trenden for billigere trådløse mikrofoner. Gad vide, hvornår Sennheiser og Sony følger efter?  

Byggekvaliteten på Saramonic-sættet er meget solid og virker til at kunne klare strabadserne på farten. I brug er sættet nemt at bruge, idet menusystemet er rimelig enkelt. Der er de mest nødvendige indstillinger og ikke mere. Sender og modtager kan parres via infrarød sender, sådan at man sikrer, at kanalindstillingerne er ens. Saramonic har både lavalier og håndholdte mikrofoner samt en XLR-sender med Phantom-power, som kan påsættes en mikrofon.

Modtageren har et glimrende display med en udstyrings indikator, så man kan se, om der et fornuftigt signal igennem. Der er fire knapper på modtageren, der alle er forsænkede. Der er en mute-knap på senderne, som også fungerer som tænd/sluk. Denne knap kan låses i menu-systemet, sådan at man ikke uforvaret kommer til at mute mikrofonen. Lydkvaliteten er glimrende.

Konklusion

Denne kombination er velegnet til alle former for hurtige produktioner – og for den sags skyld også de lidt langsommere. Canon kameraet leverer varen med et minimum af besvær. Fine billeder og enkel betjening. Det trådløse Saramonic-mikrofonsæt er smart med den dobbelte modtager og giver trådløs kvalitet i en helt ny lav prisklasse. For bare et par år siden ville det være helt utænkeligt at få både et HD videokamera og et dobbelt trådløst sæt for under 15.000 kroner, men det er, hvad kombinationen Canon XA35 og Saramonic RX10 + 2 TX10 koster. Vi anbefaler begge produkter.