Tests

ksm8 acclaim

En aktiv og en passiv i skøn forening!!

Den amerikanske mikrofonproducent Shure har på det seneste haft godt gang i deres udviklingsafdeling, hvorfra der er kommer ikke mindre end to nye mikrofoner baseret på helt unikke og skelsættende teknologier. Her ser vi en KSM8 sangmikrofon med en nyudviklet dobbeltmembran, mens vi senere i efteråret ser på deres nye zonedækkende AV mikrofon.

KSM8 er væsentlig en vokalmikrofon til livebrug og det bærer dens udformning præg af. Dens udseende minder en del om Shure’s anden live vokalmikrofon, KSM9. Den føles godt i hånden, og den bløde overgang mellem membranen med popfilteret og kroppen af mikrofonen ser elegant ud. Mikrofonen findes i både en sort og en nikkel udgave, og ligeledes findes den også i en trådløs udgave. Her tester vi den sorte udgave af en kablet mikrofon.

Dobbelt membran

Selv om denne nye Shure model ligner sin søstermodel, KSM9, så er den i teknik en helt anden mikrofon. For det første er KSM8 en dynamisk mikrofon med nyrekarakteristik. Men kapselteknikken er ret unik med en dobbelt membran i en dynamisk mikrofon. Den øverste membran er konventionel moving coil membran, som vi kender det fra andre dynamiske mikrofoner. I kapslen, men under den almindelige membran, sidder en passiv membran uden svingspole. Denne membran bliver selvfølgelig påvirket af det lydtryk, som mikrofonen modtager, men igennem en akustisk kanal, som tidsforskyder påvirkningen i forhold til den øverste membran. I udviklingsafdelingen hos Shure har de arbejdet på dette lille kneb i syv år. Det kan forekomme længe, men KSM8 er startet fra et blankt stykke papir og er således hele vejen igennem en ny konstruktion. Udbyttet af denne unikke konstruktion med dobbelt membran er ifølge Shure væsentlig tre ting: en formindsket proximityeffekt (nærfeltseffekten), en karakteristik, som er stort set jævn for hele frekvensspekteret og hermed også en offaxis respons, som ikke har nogle kedelige resonanser, men er jævn og ensartet for hele frekvensområdet.

En dobbelt membran er ikke unik, mange kondensatormikrofoner med stor membran benytter netop dobbelt membran til at opnå sin karakteristik. Og vi har også tidligere i mikrofonhistorien set dynamiske mikrofoner med to membraner, i disse med et indbygget delefilter, så hver membran tog sig af sit frekvensområde (AKG D-200 serien). Men teknikken i Shure KSM8 ligner ikke disse tidligere kendte teknikker. Den passive membran og det akustiske kammer omkring denne påvirker den aktive membran, så proximity effekten bliver formindsket. Det betyder, at mikrofonen opfører sig næsten som en kuglemikrofon i de lavere frekvenser (under 1000 Hz) men uden at miste sin nyrekarakteristik i disse frekvenser.

Mikrofon håndtering

Når mikrofonen sluttes til, så er det tydeligt, at vi her har at gøre med en dynamisk mikrofon. Der skal lukkes godt op for gain, inden man har et acceptabelt niveau. Denne følsomhed er stort set den samme som en velkendt Shure Beta58. Mikrofonen falder hurtigt i niveau, når den får afstand til lydkilden; også som vi er vant til fra en dynamisk mikrofon. Det betyder også, at det kan være svært at høre den formindskede proximity effekt, når niveauet falder så meget. Men det er der råd for i en test.

Derfor en optagelse af stemme i forskellige afstand med efterfølgende gain ridning. Og den samme testoptagelse med vokal referencen, Beta 58. Og vi kan konkludere, at Shure har ikke kunne fjernet proximity effekten på KSM8. Mikrofonen mister bund, når afstanden øges, men ikke i samme grad som andre vokalmikrofoner. Faktisk var den forbedrede offaxis respons mere udtalt. Mikrofonen ændrer sig ikke meget i karakter på 90 grader, men bliver omkring 12 dB lavere. På 180 grader er signalet derimod noget ændret, fordi bunden bliver dæmpet mindre end resten af frekvensområdet.

Det vigtigste…..lyden

Vi foretog den sædvanlige test med at præsentere KSM8 for forskellige instrumenter og vokaler og lyttede samtidig på Beta58 og Neumann KM184 kondensatormikrofon for at have et sammenligningsgrundlag. KSM8 lyder klart mere naturligt end en Beta58, som på stort set alle instrumenter blev for skarp og til tider irriterende, især i den høje mellemtone. KSM8 har tydeligt en mere jævn frekvensgang og en langt bedre og mere defineret bund. I forhold til KM184, så var der mere bund og top i kondensatormikrofonen, men ikke altid til en fordel; favoritvalget fordelte sig pænt mellem KSM8 og KM184. Men KSM8 har tydeligt mindre af den høje diskant end de to andre mikrofoner. På nogle instrumenter en fordel og på andre en ulempe. Transient responsen på den nye Shure KSM8 var mere håndfast end på Beta58, men kunne på dette område ikke hamle op med kondensatormikrofonen. Her vil en dynamisk mikrofon altid komme til kort pga. fysikken i mikrofonmembranen. Lytte testen indikerer, at KSM8 kan meget mere end blot at være en vokalmikrofon, som Shure lancerer den som. Den er langt mere allround. Med sin bedre kontrol over proximity effekten vil KSM8 også være et hit til broadcast, især til speak i studiet.

2. opinion

Nu er Shure KSM8 jo tænkt som en live vokalmikrofon, så vi bad vokalisten Kristian Skårhøj om at prøve mikrofonen. Godt nok stadig i studiet, men en situation som minder om live. Dvs. lyttende til mikrofonen gennem et par PA/Monitor højttalere. Og igen med Beta58 som reference. Og Kristian havde følgende kommentarer

”KSM8 lyder mere HiFi agtig end Beta58, men jeg savner lidt det cut, som Beta58 har i et musikalsk mix, hvor den altid trænger igennem. Det er jo ikke altid kønt, men det er velkendt og derfor hænger sangere tit på den standard, som Beta58 har sat. Nu laver jeg en del kor, og hvis jeg søger ned i registeret, så har KSM8 en stor fordel. Den er langt mere defineret i bunden og vil være et klart hit til bassangere. Og det samme kan siges om Beatboxing. Her får man en god og naturlig respons uden at skulle løfte bassen, som man skal på andre vokalmikrofoner.”

Lars Peter Jensen er lydtekniker for Julias Moon, og i det band bruge forsanger Louis Samson Myhre den nye Shure KSM8. Lars Peter fortæller følgende:

”Vi lod Louis prøve KSM8, og der gik ikke lang tid, før både han og vi teknikere blev enige om at bruge modellen som den ”nye” vokal mikrofon på turneen. Især er vi glade for den rundere og mere naturlige top. Det er også tydeligt, at den holder sin karakter, selv om afstanden til mikrofonen varieres. Afstanden kan dog ikke blive for stor, for så kommer der for lidt output.  Så vi er rigtig godt tilfreds med KSM8, eneste lille minus er en lidt højere håndteringsstøj.”