Tests

atomos flame bts 16

HDR venlig 4K recorder

Blandingen af en monitor og en recorder er god - Atomos har adderet en High Dynamic Range-model til deres serie af recordere med monitor, der alle optager video på priseffektive harddiske. Vi har haft Atomos Shogun Flame til HDR-test.

Der er to vigtige egenskaber ved Flame-enhederne fra Atomos. Den ene er den 7 tommer store skærm. Den er 10 bit med en lysstyrke på 1500 Nits. Den anden er understøttelsen af logprofiler.

Skærmen er berøringsfølsom og meget blank, hvilket gør den følsom over for refleksioner. Men her kommer den øgede lysstyrke ind. Den betyder dels, at man sagtens kan anvende monitoren udendørs i sollys, og dels at man vitterlig kan bedømme HDR billeder.

Den ekstra lysstyrke på skærmen gør, at man kan bedømme skyggeområder ved 10 bit video. Lidt simplificeret betyder 10 bit, at der kan vises video med ti blænders kontrastomfang. Så hvis sort har lysstyrken 0, så er fuld hvid 256 gange kraftigere ved en 8 bit skærm. Ved en 10 bit skærm er det 4096 gange eller 16 gange mere i forhold til 8 bit skærmen. Så der skal lys på skærmen til HDR-brug. Og det er der på Flame. Der er virkelig store forskelle på lysstyrken på denne enheds skærm og lysstyrken på en lidt ældre Ninja II. Den ældre enhed vil man normalt kun kunne anvende udendørs med en skærmskygge. Med en Flame går det langt bedre. Der er i øvrigt en skærmskygge med som tilbehør, hvis man virkelig er ude i hårdt solskin.

God batterilevetid og solid opbygning

Atomos oplyser, at batterilevetiden for et 7800 mAh NP-F100 batteri er lidt over to timer. Det passer meget godt med vores oplevelse af enheden. Batterierne kan swappes, sådan at recorderen ikke er begrænset af batterilevetiden. Der er også en mulighed for at strømføde enheden eksternt.

Der kommer et D-Tap strømkabel med enheden. Der optages på 2,5 tomme harddiske. De skal monteres i en speciel kassette for at kunne bruges i enheden. Der medfølger fem kassetter med enheden og en USB3 læser til at overføre filer fra harddiskene til en computer.

Skærmen er 7 tommer, hvilket er velegnet til 4K produktioner, hvor bedømmelse af skarphed er vigtigt. Det kan være svært at se fokus på en mindre skærm. Enheden vejer 1,09 kilo med batteri og SSD-disk.

Der er ¼ tomme monteringsgevind til en arm eller et lille kuglehoved på toppen og bunden af enheden. Den er lidt stor til at sætte på toppen af et DSLR-kamera, men passer fint på en rig eller monteret på stativet med en magic-arm. Opbygningen er i hård plastic og virker robust, men ikke ENG-solid. Her er Video Devices PIX-enheder noget mere pansrede.

Flame har en gul gummibelægning på hjørnerne, og der medfølger en komplet gul gummiramme, hvis man gerne vil beskytte enheden yderligere. Mener man, at pro udstyr skal være sort, og kun sort, kan man bruge skærmskyggen, som dækker for de gule hjørner.

Al betjening sker via skærmen

Atomos-recorderen betjenes via den berøringsfølsomme skærm. Princippet er simpelt. Tap på en indikator eller et symbol, og man kan som regel justere det, som symbolet drejer sig om. Det betyder dog, at man nogen gange skal tappe flere gange for at ændre noget. Det kan være lidt besværligt midt i en optagelse.

For eksempel skal man tappe et par gange for at nå til expanded focus, der giver et forstørret felt på skærmen, så man endnu lettere kan bedømme skarpheden.

Her er enheder som Video Devices mere betjeningsvenlige, da PIX-serien har dedikerede trykknapper. Men fraværet af eksterne knapper betyder bare, at Flame er en enhed, hvor man indstiller så meget som muligt på forhånd.

I brug er den simpel. Den detekterer, om det tilsluttede kamera optager via 12G SDI- eller HDMI-signalet og starter derefter. Skulle man have et kamera, som ikke sender kontrolsignaler via SDI- eller HDMI-udgangen, er der LANC-indgang på enheden. Derved kan man sætte en fokus/zoom-kontrol til enheden og trække et kabel videre til kameraets LANC-indgang, sådan at man kan starte både recorder og kamera med et enkelt tryk.

Også god som monitor

Enheden tilbyder mere end bare at kunne optage. Ud over Peaking, zebra, Blue only og false Colors funktioner til fokus- og belysningskontrol er der et komplet set af video-scopes. Der er Waveform-monitor, RGB-waveform og Vector-scope. Disse kan have tre størrelser: fuld skærm, nederste tredjedel og en 1/8 størrelse i det højre hjørne.

Den sidste udgave har variabel transparens, sådan at mere eller mindre af ens videobillede ses. Vi fandt disse scopes til at være præcise og brugbare. Det havde dog være elegant, hvis man kunne flytte deres placering på skærmen.

Selv optagedelen af Flame-enheden kan optage i op til 10 bit 4:2:2 Apples ProRes eller AVID DNxHD med forskellige bitrater. Siden der er tale om digital til digital konvertering, er der ikke nogen synlig kvalitetsforskel for optagelserne mellem markedets forskellige recordere. Bitrate betyder mest i denne sammenhæng.

Enheden detekterer selv signalet på indgangen og indretter optagelserne derefter; man kan bestemme CODEC og bitrate, men ikke mere. Resten indstiller den selv. Det gælder for alle markedets recordere.

Udbygget lyddel med skrøbelig tilslutning

Der er til gengæld forskel på lyddelene mellem de forskellige recordere. Blackmagic Design Video Assist, som vi testede i forrige nummer, har sjældne Mini-XLR forbindelser til lyd. Atomos har valgt at sætte et multistik på Flame, som via et specialkabel kan tilsluttes normal størrelse XLR-stik.

Video Devices har valgt at anvende en speciel add-on enhed med fuld størrelse XLR-forbindelser. Og dét er den rigtige måde at håndtere lydtilslutninger på.

Det er aldrig godt med specialkabler, som dels kan blive væk, og dels er en sårbar løsning. Der skal ikke meget til for at brække multistikket på en Flame-recorder.

Her kunne Atomos godt have skævet til Video Devices. Lige lyden er altid et problem ved DLSR-kameraer. Derfor er det smart at kunne optage lyden via recorderens XLR-tilslutninger, sådan at denne lyd lejres samtidigt med lyden fra kameraet.

Der kan optages op til 12 lydkanaler via SDI og 8 lydkanaler via HDMI. Der er indbygget visning af lydniveau af op til tolv digitale lydkanaler plus de to analoge lydkanaler, sådan at man kan checke lydniveauer for de digitale kanaler og styre lydstyrke for de to analoge lydkanaler.

Der er her både mikrofonforstærker med 48V phantom power og line-niveauer for direkte tilslutning til en mikser.

God håndtering af log-signaler

Shogun er velforsynet med muligheder for at håndtere video optaget med log-profiler. Dels kan enheden genkende logprofiler fra forskellige kameraer, dels håndteres visningen på intelligent vis. Videoen vil altid lagre i det format, videoen kom ud af kameraet med. Videoen kan vises som HDR (REC.2020) eller konverteret til REC.709.

Dermed kan man bedømme den optagne video, både set absolut og i forhold til HD broadcast-standarden. Der er også en mulighed for at anvende pre-definerede LUT-filer fra for eksempel Black Magic Resolve.

Derved kan man bestemme et bestemt look inden optagelserne, gemme det som en 3D-LUT og derefter sende det til en Flame-enhed og her sikre, at billedet svarer til det forventede. Det er rigtig smart. Man kan også justere skærmen efter omgivelsernes lysforhold, sådan at enheden kan bruges som reference skærm.

Det signal, der vises på skærmen, er også det signal, der sendes ud ad enhedens udgange – der konverteres mellem SDI og HDMI.

Dermed kan man sende signalet til en ekstern monitor og få endnu bedre kontrol over looket af ens optagelser.

Flame kan også bruges i redigeringen som HDR-monitor, idet den kan kalibreres.

Det gør alt sammen Flame-enhederne til mere end bare en monitor med optagefunktion.

Konklusion

Det er en rigtig god pakke, som Atomos har sat sammen. Flame enhederne leveres nemlig i en kuffert med massevis af tilbehør. Det eneste, man skal tilføje, er SSD’er/harddiske og tilslutningskabler – ellers er alt der. Enheden er nem at betjene, leverer varen og har den bedste skærm af alle de recordere, vi har testet. HDR-understøttelsen er god, og alene det sætter enheden i en klasse for sig selv. Anbefales varmt.